Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56924 door WilV

Dettie schreef : In de toelichting in de Engelse versie staat dat het verhaal vooral allerlei uitersten laat zien en dat dat tot in de kleinste details wordt doorgevoerd. Een van de voorbeelden is:

Oyene en Sõsuke wonen onderaan de rots, in de schaduw, zijn arm en hebben geen kinderen.

Sakai, de verhuurder, woont bovenop de rots, in het licht, heeft geld genoeg en heeft een stel kinderen.

En zo zijn er veel meer voorbeelden, zoals:

De rots is het symbool van kracht. Oyene en Sõsuke wonen onderaan die rots, zelfs in de schaduw van de rots.

Het boek begint ook dat Sõsuke als een garnaal (foetus), bijna een weerloos, krachteloos kind, op zijn matje buiten ligt.

Sakai woont bovenop de rots, hij is een toonbeeld van kracht, van leven.

Deze wijsheid heb ik dus niet van mezelf maar uit de toelichting.

Ik kom er nog op terug maar vroeg me af of jullie dat er ook uit gehaald hadden, of andere dingen die de contrasten aangeven.

Dettie

Dat is een interessante gedachte die heel logisch klinkt als ik bovenstaande zo lees. Ik had het er niet uitgehaald, en ga nog even denken of me nog andere voorbeelden te binnen schieten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56926 door dettie
Ik heb het eventjes druk met van allerlei dingetjes, niets vervelends, maar wel weinig tijd.

Maar ik reageer zo gauw mogelijk willeke, leuk al je reacties!

Dettie

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56928 door Annemarie
Dat van die uitersten had ik nog niet opgemerkt maar nu het zo op een rijtje staat, is dat inderdaad mooi gedaan.

<t></t>

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56929 door dettie
Over waarom nu pas in het Nederlands vertaald is ... Dat had ik de uitgever gevraagd.

Dit is zijn antwoord:

"Goede vraag. Wie het weet mag het zeggen. "

verder vertelt hij dat de vertaalster enthousiast was over het boek van deze belangrijk schrijver. Ze is het daardoor spontaan gaan vertalen.

Dettie

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #57087 door Joanazinha
Ik ben vandaag in het boek begonnen en ben gebiologeerd. Mooi boek, hoewel ik wel kriebels krijg van de indolentie van de hoofdpersoon. Maar daar zit vast een reden achter die ik nog tegen moet komen.

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #57095 door WilV
Daar hebben we in dit topic inderdaad al hele bespiegelingen over gehouden, maar die heb je omdat je nog aan het lezen bent, vast nog niet gelezen.

Tijd voor maken pagina: 0.448 seconden