Ik denk ook dat we langs elkaar heen praten. We halen volgens mij twee dingen door elkaar.
Het onderwerp en het thema.
Het onderwerp is voor mij 'het echtpaar' in het voorbeeld van het oude stel dat geen riolering durft te nemen.
Een thema is voor mij
de rode draad door het verhaal.
Als het voorbeeldstel door angst voor verandering geen riolering durft te nemen is het thema voor mij die angst.
Je kunt dan discussiëren of het waarom van die angst duidelijk is weergegeven in het boek, of die angst te
begrijpen is, hoe jij vindt dat er mee omgegaan wordt, je kunt er allerlei visies over hebben.
In een liefdesromannetje is voor mij het onderwerp, 'het stel' dat zich tot elkaar aangetrokken voelt
Het thema is het spel van aantrekken en afstoten.
In een detective is het onderwerp 'de moord'.
Het thema is het waarom van de moord.
Voor mij is het thema dus waar het boek over gaat, het thema is de kern/het belangrijkste van het verhaal.
Daar schrijf je je verslag over. Dat is wat anders dan het onderwerp.
(Over die moord bij detective zeg jij ook dat is het onderwerp.)
Wat ik zo moeilijk aan deze discussie vind is dat ik het gevoel heb dat je jezelf steeds tegenspreekt.
De ene keer zeg je dat 'er een mening moet zijn, het gaat om de manier waarop de schrijver dat poneert, hoe hij
anderen er op laat reageren, hoe de maatschappij is in zijn verhaal.'
En nu bij het boek van Murat Isik zeg je: Het zijn feiten, er zit volgens mij niets achter dan alleen het verhaal.
Maar Isik doet niets anders dan anderen op de vader te laten reageren, hij doet niet anders dan te laten zien hoe de maatschappij is.
het werk is voor meer dan een uitleg vatbaar, de thematiek wordt pas door interpretatief lezen
gevonden en het werk toont steeds nieuwe gezichtspunten.'
Inderdaad: dan valt er pas te praten.
berdine en Inge hebben het over de moeder en dan zeg je: 'Wat er nu besproken wordt, is gebaseerd op een
interpretatie van de lezer. Daar kan ik in mee gaan, dat is mogelijk voor een discussie, al is het vaak voor versus
tegen of ja versus nee.'
Maar als ik vind dat de vader niet handelt puur uit onmacht, dat hij daardoor lamgeslagen is, wat volgens mij het thema
van het boek is, dan is jouw antwoord dat het alleen maar een verhaal is en feiten zijn en dat er niets over te
interpreteren valt.
Maar in mijn ogen valt er juist heel veel over het verhaal te interpreteren.
Is de vader echt zo schlemielig zoals Inge en Berdine aangeven?
Is die moeder echt zo'n keiharde zoals ik aangeef? Berdine zegt nee ze was juist liefdevol.
Dan is het boek toch voor interpretatie vatbaar? Dan is het het werk
toch voor meer dan één uitleg vatbaar?
Je zegt:
"En ook voor die omgeving die bij Isik reageert op slechtheid? Dat kun je goedkeuren of afkeuren, wat kun je er nog meer mee?"
Je kunt je afvragen of de vader dat zelf opriep, waarom die slager dat doet, wat je vindt van die man, kun je het
begrijpen, wat maakt de bewoners van het dorp zo boos, dat stukje land? Of de manier waarop de vader het terug wil en zo verder...
Maar jij vindt het welles/nietes spelen en het zijn gewoon feiten.
Maar eigenlijk kun je dan toch nooit over een boek praten?
Het zijn toch altijd verschillende meningen tegenover elkaar?
Wat ik juist aan een discussie zo leuk vind is dat je een andere kijk op een boek kunt krijgen, dat je er over na
loopt te denken wat de ander zegt. Het gaat niet om gelijk krijgen maar om visies, zienswijzes te delen, om
misschien wel verrast te worden door een mening.
Dit hieronder is 24 -01-2013 toegevoegd:
Samengevat:
Maar als ik het goed begrijp wil je duidelijke uitspraken in een boek zelf hebben. Iemand of meerdere personages
moeten hun mening duidelijk weergeven, wij kunnen daar dan verder over discussiëren. Je wil liever niet dat de
schrijver de interpretatie aan de lezer overlaat. Daar kun je niets mee, kun je niet over discussiëren, want dan
wordt het welles nietes.
In dit boek spreekt de schrijver geen oordeel uit, de interpretatie laat hij aan ons over, hoe komt het verhaal op
ons over, hoe kijken wij tegen de vader en moeder aan.
Jij denkt volgens mij, ik kan er helemaal naast zitten, dat het handelen van de vader uit gekrenkte trots
voortkomt, dat zit in zijn cultuur, in zijn cultuur moet zijn trots overeind blijven daarom handelt hij zo. Hij is de
man des huizes en iedereen heeft hem maar te volgen. Wat valt er dan verder nog te zeggen daarover? Dat is het
verhaal. Punt.
Maar het staat nergens dat het zo is, dat is jouw interpretatie. Jij past jouw kennis toe over culturen waar vaak de
man dominant is. Maar in dit boek was de vader de verhalenverteller, thuis had zijn vrouw het voor het zeggen,
wat hij niet erg vond, hij was een vriendelijke, zachtaardige man.
Na het gebeurde kon hij niet meer vertellen, naast zijn been was hij ook zijn woorden kwijt. Hij kon niet meer
vertellen, dat was hij ook nog eens kwijt geraakt. En hij stort helemaal in en zakt in een diepe depressie.
Hij is een enorm kwetsbare man en de keiharde gebeurtenissen hebben hem kapot gemaakt.
Dettie