Als je zo de basis van het verhaal hebt, dat zijn dat voor mij vaststaande feiten. Je hoeft er niet over te discussiëren. Het wordt pas interessant als er een thema onder komt te liggen.
In mijn ogen heeft elk boek een thema anders heb je niets om een boek over te schrijven, heb je geen verhaal.
De
feiten van jouw verhaal rond Sjaan, Henk en Johan kun je in 3 zinnen vertellen. Maar om er een boek van te maken is er dan de ontwikkeling van de personages, wat ze doen, hoe ze zijn, voor nodig.
Zoals jij het vertelt dan lijkt lezen net een koekje eten. Het koekje is gebakken zoals de bakker dacht dat het goed was, je eet het op en weg is het. Hoef je niets meer over te zeggen, je kunt alleen zeggen dat het lekker was.
De ingrediënten die het koekje maken tot wat het is doen er niet toe.
Als je een boek op zo'n manier leest dan ben je na het lezen gelijk klaar, boek kan weg, op naar het volgende boek.
Maar elk verhaal heeft in mijn ogen wel iets te melden, heeft wel een thema, anders heb je geen verhaal. Het thema kan je niet liggen of al 1000 x verteld zijn maar zonder thema kan een boek niet. Jij noemt het dat een schrijver een mening heeft, als zoals in jouw verhaal eigenlijk Henk homoseksueel is, of uit een ander milieu komt of een ander geloof aanhangt. Dat zie ik niet zo, hij kan een verhaal willen schrijven over een homoseksueel die een geweldig mens is, maar de schrijver kan inwendig een hekel aan homoseksuelen hebben. Maar de geweldige homoseksuele man is voor het verhaal nodig. De mening van de schrijver komt dan totaal niet naar voren.
Hij kan zwaar gelovig zijn en toch in een verhaal iemand laten voorkomen die een afkeer heeft van gelovige mensen.
Maar jij vindt dan over die man met afkeer voor gelovigen schrijven, een mening tonen?
Over de daden van de personages hoef ik geen mening te hebben, die zijn bepaald door de schrijver.
Maar die daden zijn toch juist de mening van de schrijver? De schrijver bepaalt wat ze doen, de schrijver geeft ze een karakter, de schrijver laat ze een al dan niet bepaalde kant op gaan. De schrijver geeft ze woorden in hun mond. Die daden vormen toch het thema?
Maar als er een mening verkondigd wordt, als er een bepaalde thematiek verwerkt wordt, met voors en tegens, dan kunnen we daarover van mening verschillen.
Dus in feite kunnen we niet over boeken discussiëren als er geen mening geuit wordt of geen duidelijk thema is?
Je zegt, als ik het goed begrijp, hiermee dat de mening/het thema verkondigd moet worden met alle toeters en bellen, zoals bijvoorbeeld in De voorlezer, en wij dan verder moeten gaan? Dat wij dan die discussie verder moeten gaan voeren? Dan heb je het toch niet meer over het boek maar wissel je meningen uit over een onderwerp. Daar heb je geen boekenforum voor nodig.
Ik begrijp geloof ik niet goed wat je bedoelt.
Voor mij zijn die personages niet levend, wat ze zijn blijft op afstand, dus vraag ik me daar weinig over af. Als ze ergens voor staan, verandert dat.
Maar als de personages
nergens voor staan dan zegt dat toch ook wat? Dat kan zijn dat ze niet durven, niet kunnen, niet willen enz.
Dat kan een schrijver eventueel ook heel mooi onder woorden brengen.
In het gewone leven loopt toch ook niet iedereen maar meningen te verkondigen? Er zijn er wel maar het merendeel houdt zich behoorlijk op de vlakte en wil liever zijn mening niet zeggen uit angst raar gevonden te worden of af te wijken van de massa. Waarom kan dat in een boek dan niet?
In De avonden van Reve gebeurt ogenschijnlijk ook niets, maar het knappe is dat juist de verveling en elk jaar hetzelfde ritueel rond de kerst en de in de sleur levende ouders getoond worden. Daar herkennen mensen zich in, het kan mensen zelfs wakker schudden. Ze kunnen denken, 'dat gaat bij ons ook zo! Vreselijk! Nu ik het zo in woorden vertaald zie merk ik pas hoe vastgeroest ik ben. Dit wil ik niet meer.'
Ook bij Schiferli heeft een béétje die sfeer van De avonden, de jongen laat alles maar gaan zoals het loopt, vindt het allemaal wel best en doet zijn ding. Maar het heeft wel degelijk een thema. De besluiteloosheid, het contrast tussen de jongens van de band en het 'niets' doen. De mogelijke angst voor veranderingen.
Alleen jij vindt het niets omdat er in jouw ogen niets gebeurt er is geen echte actie.
Bij Murat Isik, is het thema voor mij de goeden tegen de slechten. Niet het cultuurverschil want het verhaal speelt zich niet af in verschillende culturen. Wel karakterverschil, de vader waar geen kwaad in zit versus de slager die alleen maar kwaad in zich heeft. De vrouw van de slager is heel bang, zijn zoon ook.
De verteller aardt naar zijn vader, is ook zacht, kwetsbaar en afhankelijk. De andere zoon aardt naar de moeder, neemt niets voor lief en gaat zijn eigen gang. Ondanks alles blijven vader en jongste zoon niet geloven dat mensen werkelijk zo zijn, dat ze niet naar rede willen luisteren, oneerlijk handelen.
Vader kan niet meer, na die vreselijk daad van de slager, hij is letterlijk en figuurlijk lam geslagen.
Na alle schipscheuten en vernederende opmerkingen slaan op eind de stoppen door. Hij is in mijn ogen compleet doorgedraait. Zijn vrouw snapt dat niet en grijpt in. Maar goed ook anders waren ze verbrand.
Maar heeft de schrijver nu een mening gegeven? Ik vond juist dat hij alle personages van het gezin tot hun recht liet komen en geen oordeel vormde.
hehe, heel verhaal geworden.
dettie