- Ontvangen bedankjes 0
Ook dat weet ik niet. Dat is wat Michael zich ook afvraagt. Hij veronderstelt dat zij de kinderen die haar in het kamp voorlazen daarmee hielp (weet hij niet zeker) maar hij vraagt zich ook af wat er was gebeurd als hij daar gezeten had en zij op gegeven moment genoeg van hem had, wat zou ze dán gedaan hebben?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Volgens mij moet je ervan uitgaan dat ze daarin een middel zag om de kinderen te helpen, want ze koos de zwakste uit en zo hadden die nog een tijd een aangenamer leven. Dat ze uiteindelijk naar de gasoven moesten, daar kon zij op dat moment niets meer aan doen. Daarvoor zat ze al helemaal in het systeem. Tevens werd natuurlijk haar honger naar boeken gestild.
Wat ik mij steeds afvraag hoe kan ze na de oorlog datzelfde patroon herhalen? Ze laat wéér een jong iemand voorlezen, dat moet dan toch verschrikkelijke herinneringen oproepen? Ik kom eigenlijk steeds meer tot de conclusie dat het een heel egoïstische vrouw was.
Er bestaat zoiets als ontslag nemen uit een functie.
U laten overplaatsen.
Zoiets als de nieuwe job niet aankunnen.
Zoiets als vluchten.
Vanaf de eerste dag dat je een meisje van acht naar een gaskamer geleidt.
Zeker als vrijwillige Duitse vrouw,
zeker als iemand die geen gezin of nabestaanden heeft.
Schlinks verhaal rammelt daar een beetje vind ik.
De rechter zei het ergens heel lapidair:
"...als het je eigen kop niet kost."
En dan nog : hoeveel hoofden is je eigen hoofd waard ?
In jouw interpretatie is Michaël dus enkel een instrument waarvan ze zich bedient om tot lezen te komen. En dat zag ik er niet in.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen