- Ontvangen bedankjes 1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Marjo schreef : Snap je ook een lezer die zich van de domme houdt??
Rael schreef :
met symbolische elementen (bijvoorbeeld met die bonte kraai in Boven is het stil)
Dat maakt het samen bespreken van een boek trouwens extra interessant. Hoe een hoofdpersoon op je overkomt, of wat je bijvoorbeeld van een open einde vindt, is wat mij betreft net zo interessant als het uitpluizen van symboliek. Dat 'De overgave' bijvoorbeeld Homerische zangen gebruikt als structuur ( www.collegenet.nl/studiemateriaal/index....rie=literaire_termen Kijk bij geleiding) is toch ook interessant om te weten?
Natuurlijk is het nuttig en interessant om aan de oppervlakte over boeken te praten, maar áls je een goed boek hebt dat meer te bieden heeft, is het behoorlijk jammer als het niet naar niveau behandeld wordt.
)Even terug over die homerische zangen... In het verhaal heeft het geen inhoudelijke functie. Ik vermoed (vrije gok dus) dat Japin dit heeft gedaan vanwege zijn voorliefde voor romans.
Ik wilde met dat voorbeeld alleen aangeven dat de bewering dat symboliek niet zo belangrijk is, alleen stand kan houden als je al het gebruik van symboliek op één hoop kan gooien. Uiteraard is dat ongelooflijke onzin. Generaliserende opmerkingen over symboliek in literatuur is per definitie kansloos, omdat de invloed én invulling hiervan per roman verschilt.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen