Ik heb alle recensies bij elkaar in het archief gezet.
www.leestafel.info/boekenarchiefIJK/productslink.html
Nou dan gooi ik nu eens even de knuppel in het hoenderhok
Na het lezen van Redemption Falls begon ik aan dit boek. Bij Redemption Falls heb ik googleled om meer te weten te komen over O'Keeffe of andere personages... Zo levensecht waren ze weergegeven. Maar alles was verzonnen.
Toen ik begon aan De overgave zat Redemption Falls nog erg vers in m'n hoofd. Ik heb genoten van De overgave, vond het een erg mooi boek en voelde wel binding met het verhaal.
Nadat ik De overgave uit had ben ik gaan googlelen en moet eerlijk zeggen dat ik na het lezen van alle en vele informatie over Cynthia Ann en Quanah me een beetje 'bekocht' voelde. Heel veel wat in het boek staat is op internet te vinden (wat o.a. ook de bron van Japin is volgens Japin zelf) Het uitgangspunt van Japin om het door de ogen van Granny te laten zien is apart maar het verhaal zelf is dat niet. Het leven van de familie Parker is al heftig genoeg, een verhaal daarover moet haast wel boeiend zijn. Natuurlijk hangt het ook af van de schrijver om het verhaal goed te kunnen weergeven. Maar met de enorme hoeveelheid gegevens die Japin kon vinden vraag ik me af of je dit dan wel 'fantasie van een schrijver' kan noemen. Het hele verhaal was er eigenlijk al.
Dan is het boek van O'Connor veel meer een echt literair werk te noemen.
Al die informatie die over de Parkers te vinden was maakte voor mij dat ik het boek toch minder ging waarderen.
Misschien ook omdat het af en toe erg fragmentarisch was en onderwerpen niet verder uitgewerkt werden schrijft Joanazinha.
Misschien dat Japin de vele bestaande gegevens toch wilde vermelden maar niet verder wilde uitwerken?
Dettie