- Ontvangen bedankjes 0
De naturalisten wilden met nadruk echte mensen beschrijven.
Geen mensen aan wie niet al te veel ellende vastkleeft, omdat de lezers daar misschien niet tegen zouden kunnen, zoals de generatie voor hen (het Idealisme) supergezonde met supernormale levens uitbeelden.
Hij roept bij mij juist ook compassie op voor Willem Termeer.
Die gaat mede ten onder aan de bekrompenheid van zijn omgeving, de onwil om hem te begrijpen, om dieper te kijken naar wie hij werkelijk is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Als die kennis bij een boek je helpt om anders te gaan lezen, is het misschien een idee om met de cursus mee te doen?
Maar dan heb je toch al een karikatuur? In dit geval iemand die aan iedereen behalve zichzelf de schuld geeft. Dat is toch een uitvergroten van bepaalde karaktereigenschappen?
Is het werkelijk bekrompenheid van de omgeving? Moeten zij zich aanpassen aan de zwartgalligheid van Termeer? Misschien begrepen ze hem wel maar als iemand niet wíl veranderen, en die indruk kreeg ik, dan houdt het op gegeven moment op. Of je diegene nu wil begrijpen en/of helpen of niet. Als diegene liever in de slachtofferrol blijft hangen dan is diegene zelf toch bekrompen en toch niet zijn omgeving?
WilV schreef : Ja dat zou ik graag gewild heben, lijkt me erg boeiend, maar zit er voor nu helaas niet in.
Misschien op een later moment.
En dat voel ik niet in de roman, de omgeving 'vult' hem in, te beginnen met zijn ouders, dan op school en de HBS en later allerlei andere mensen die hij tegenkomt, inclusief zijn vrouw, die eigenlijk niets om hem geeft.
Ik zou hem ook wel meer daadkracht toewensen, maar op mij komt hij levensecht en geloofwaardig over.
Ik denk dat we nu zouden spreken van iemand met een ernstige persoonlijkheidsstoornis, een depressief of manisch-depressief syndroom. Zieke mensen hebben geen schuld, zo is dat nu eenmaal.
Ah op zo'n manier, dat begreep ik niet uit je eerdere woorden. Maar dan nog hoef je niet te worden zoals hij, dat ligt ook aan de persoon zelf natuurlijk maar dat is nu (als boekbespreking) denk ik niet zo ter zake.
Dat zal ik dan eens nader moeten bekijken (help ik kom niet onder het boek uit
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen