- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Maar wat is een ‘goed’ boek? Wat is ‘literair’?
Wie het waterdicht kan definiëren, mag het zeggen. Je voelt het pas als je het leest.

Ik denk dat we mogen zeggen, dat de meeste leden van de Leestafel behoren tot “het gemotiveerde lezerspubliek”. Dat mag blijken uit de boeken waar ze voor kiezen en die hier op Leestafel besproken worden. Het plezier in het lezen staat daarbij voorop en niet de professionele beoordeling.
Men deelt hier LEESERVARINGEN met elkaar. Daarbij is ieder zich er van bewust, dat elke leeservaring uniek wordt door de persoonlijke achtergrond van de lezer in kwestie. Maar of je nu veel of weinig kennis van literaire zaken hebt, het is heel goed mogelijk onder woorden te brengen hoe het boek je bevallen is. Voor sommigen zullen daar literaire termen aan te pas komen, voor anderen niet. Sommigen zullen ook een literair waardeoordeel uitspreken, anderen houden het bij een al dan niet prettige leeservaring.
Juist omdat dit geen professionele recensiesite is en iedereen zijn zegje kan doen, is de Leestafel laagdrempelig en daardoor bevordert ze het lezen (en genieten) van literatuur. Dat moeten we m.i. vooral zo houden.
Are you talking to me?
Ik word hier toch wél serieus genomen hè....
Als ik zeg dat mij dat wel lukt, dan vind ik dat je daar maar op moet vertrouwen.
Ik erger me in mijn beroepsleven aan deskundige lezers die net doen alsof er geen verschil is tussen hun smaak en hun oordeel.
En ik ben dolblij met collega's die het met me eens zijn, zoals bijvoorbeeld Elsbeth Etty, Nelleke Noordervliet en Ingmar Heytze.
Die vinden ook dat een persoonlijk oordeel iets anders is dan het deskundige oordeel.
Volgens mij staat die opvatting van Heytze zelfs hier ergens op de site vermeld? In een of andere link? 'k Ben even kwijt bij welk topic....
Net zo goed erger ik me aan collega's die vinden dat alleen mensen die ervoor 'doorgeleerd' hebben iets over literatuur mogen zeggen.
Wat een rare onzin! Wat een snobs!
Ja zeker!Bij mij ondersteunt de kennis mijn plezier in lezen alleen maar, verder niet. En ik denk dat dat voor iedereen geldt.

"Eigenlijk kun je dat niet precies omschrijven, maar als je het leest, weet je het onmiddellijk, dat voel je."
Niets moet en veel mag hier.
Ja natuurlijk word je serieus genomen!

Enne je maakt me nieuwsgierig, ben je recensent geweest?
Op de site van literair nederland is er een hele discussie geweest over het plaatsen van recensies op internet. Diegene (een beroepsrecensent) vond het een kwalijke zaak dat iedereen zomaar recensies plaatste en, volgens hem, net deed alsof zij kennis van zaken hadden en hoe ze het waagden om hun mening over een boek te ventileren.
Van mijn kant denk ik dan dat de schrijver wel bestaat bij gratie van de lezer.
Dat het persoonlijk oordeel van een lezer er wel degelijk toe doet. Als een lezer kan zeggen waarom het boek hem/haar niet aansprak, dus wel onderbouwt waarom, dan vind ik daar persoonlijk niets mis mee.
Alleen kreten als, 'wat een rotboek', schiet je niets mee op natuurlijk.
Daarnaast is een recensie door een beroepsrecensent net zo waardevol. Dan leer je het boek misschien met andere ogen te zien.
Tenminste ik lees ze beide graag en steek van beide wat op. Het vult elkaar aan.
Dat vind ik zeker waar. Het maakt ook dat je dingen gaat herkennen en verbanden kan leggen.
Hehe heel verhaal geworden.

Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen