Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48333 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Momenteel lees ik.....
Nou dat viel tegen: "Vader" van Karl Ove Knausgard. Minutieus beschrijft hij zijn leven met alle oninteressante details die erbij horen. Af en toe een boeiend stuk, als hij iets te vertellen heeft waar enige spanning bij komt kijken, maar over het geheel suddert het maar door. De resterende 5 delen van deze autobiografie zullen door mij niet gelezen worden!

Ik lees nu "Het verdriet van de engelen" van Jón Kalman Stefánsson. Heel poëtisch, leest dus tamelijk langzaam, maar zó mooi... Dit soort zinnen : "Sommige woorden zijn schelpen in de tijd en erin ligt misschien de herinnering aan jou".

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48352 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: Momenteel lees ik.....
@Renate: ik heb onlangs ook Vuurtorenwachten gelezen, enige tijd nadat ik het voorgaande boek had gelezen. Het zijn inderdaad erg veel figuren en ik moest ook even goed terugdenken hoe het ook al weer zat. Dat is het enige bezwaar wat ik tegen de boeken van Camilla Läckberg heb. Voor de rest is het genieten van haar thrillers (ben het met je eens dat de term 'literair' enigszins overdreven is - zoals zovaak trouwens).

Veel leesplezier verder!

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48353 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: Momenteel lees ik.....
Ik lees nu: Ik, Anna van Elsa Lewin. Mooie, heftige, psychologische thriller.

• Renate
13 jaren 9 maanden geleden #48354 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Momenteel lees ik.....

Joanazinha schreef : @Renate: ik heb onlangs ook Vuurtorenwachten gelezen, enige tijd nadat ik het voorgaande boek had gelezen. Het zijn inderdaad erg veel figuren en ik moest ook even goed terugdenken hoe het ook al weer zat. Dat is het enige bezwaar wat ik tegen de boeken van Camilla Läckberg heb. Voor de rest is het genieten van haar thrillers (ben het met je eens dat de term 'literair' enigszins overdreven is - zoals zovaak trouwens).

Veel leesplezier verder!

Ik heb het boek inmiddels uit en het was wel mooi, al vond ik bepaalde zijlijnen toch wel weinig aan het verhaal toevoegen. Ik kreeg een beetje het idee dat er een punt over vrouwenmishandeling gemaakt moest worden. De cursief gedrukte delen zouden sowieso zonder veel problemen weggelaten kunnen worden.

Op zich vind ik het feit dat de levens van de personen een belangrijke rol in het boek spelen wel leuk, omdat de mensen wat meer voor je gaan leven. Een term als literair zegt me over het algemeen weinig. Wat is literatuur en wat is lectuur?

Lees meer
13 jaren 8 maanden geleden #48546 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Momenteel lees ik.....
Erg goed boek gelezen: "Het geweld van de hond" van Thomas Savage. Indrukwekkende tragedie over twee broers, ranchers, in het "Wilde Westen" rond 1925. Goed uitgediepte, levendige karakters en beeldende beschrijvingen van het land. De broers zijn zeer verschillend, George een stoïcijnse "goede" man; Phil een ruwe macho, scherpzinnig en "slecht". George trouwt en brengt zijn bruid mee naar de ranch. Phil doet alles om het de vrouw zo moeilijk mogelijk te maken. Dan brengt de zoon van de vrouw de zomer door op de ranch. Net zo scherpzinnig als Phil, die zijn geaardheid niet langer kan ontkennen. De jongen heeft echter andere plannen.

Het boek is van 1967 en snijdt een thema aan dat in die tijd nog maar zelden werd besproken. Daarnaast is het, met name in het begin nogal rauw, waardoor het veel lezers heeft afgeschrikt en het nooit een groot succes is geworden. Erg jammer!

Nu begonnen in "'n wêreld sonder grense/wereld zonder grenzen" een novelle van Alexander Strachan. Een klassiek werk over de Zuid-Afrikaanse grensoorlog. Het is tweetalig, dus als het Zuid-Afrikaans op de linkerpagina hier of daar te moeilijk is, kun je rechts de Nederlandse tekst lezen. Ook erg geschikt om woorden te leren die in het Nederlands iets anders betekenen dan in het Zuid-Afrikaans. Een Zuid-Afrikaans woord als "vinnig" b.v. denk je te kennen, maar in het Nederlands is het "snel".

Een mini-talencursus dus. :)

• Renate
13 jaren 8 maanden geleden #48565 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Momenteel lees ik.....
Momenteel nog bezig met een Duitse thriller, die zich in Zweden afspeeld. Had het boek meegenomen op vakantie, maar heb in Duitsland, waar ik altijd Duitse boeken lees, minder gelezen dan ik misschien had verwacht.

Daniel Scholten - Der kopflose Engel

Het boek is wel spannend, maar ik zal het moeten verlengen.

Tijd voor maken pagina: 0.542 seconden