Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

2 jaren 6 maanden geleden #107202 door
Beantwoord door in topic Re: Momenteel lees ik.....
Dat klopt niet helemaal. Lavinia ontmoet op een heilige plek de schim van een dichter, die iets over de toekomst weet. De boekensites hebben het mis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 6 maanden geleden #107203 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....
Ja jij leest het, dus dan klopt dat wat jij zegt.

Dettie

2 jaren 6 maanden geleden #107208 door
De historische achtergrond is goed uitgezocht, maar het hoofdpersonage heeft een visioen of droom of ze ontmoet een schim (spook dus) van een dichter die op sterven ligt, en hij vertelt haar van alles over de toekomst van Rome, wat ze niet kan weten. Ze kan zelfs nog niet weten dat er een stad zal bestaan die Rome heet. Er is dus een fantasy-inslag.

Maar Le Guin heeft zich verdiept in de mentaliteit van de mensen uit die tijd, toen ze o.a. geloofden in voortekenen, en veel van wat gebeurt kun je dus beschouwen als het verhaal vertelt vanuit het standpunt van de mensen van toen.

Maar de voorspellingen door de schim van de dichter gaan gewoon te ver om het louter toe te schrijven aan de visie van de personages op hun wereld.

Mijn vermoeden is dat het boek als historische roman op de markt werd gebracht, omdat het te veel afwijkt van echte fantasy (geen draken, wel wat helers en zieners), de historisch correct kant van het verhaal sterk aanwezig is, en ze waarschijnlijk ook hoopten meer verkocht te krijgen (in de nasleep van het instorten van de markt voor sf&f in de loop van de jaren 1980, alhoewel er tegenwoordig weer veel fantasy wordt verkocht in young adult, maar stilistisch past het ook niet bij ya, omdat Le Guin een poëtische schrijfstijl lijkt te hebben willen toepassen).

(dacht ik even een korte verheldering te schrijven, is het al lang genoeg voor een recensietje)

2 jaren 6 maanden geleden #107209 door
Het klinkt interessant.De bibliotheek in Den Haag heeft het alleen in het Engels en het staat als historische roman te boek. De titelinformatie luidt: 'Bewerking van de Aeneis van Vergilius in de vorm van het levensverhaal van Aeneas' tweede vrouw Lavinia.'

Men blijkt het ook in het Nederlands te hebben, met de volgende omschrijving: 'In weerwil van de wensen van haar moeder, kiest Lavinia voor een huwelijk met Aeneas van Troje, over wie zij enkel verhalen hoorde. Haar keuze ontketent een oorlog.'

Soms haalt de catalogus vreemde dingen uit. Als je LeGuin aan elkaar schrijft, dan krijg je 4 boeken, waaronder de Engelse versie en als je het schrijft als Le Guin, dan krijg je meer boeken en ook de Nederlandse versie.

2 jaren 6 maanden geleden #107211 door
De schrijfwijze van Le Guin is me nooit duidelijk geweest. Eén of twee woorden? Ik zou het echt niet weten.

2 jaren 6 maanden geleden #107212 door
Ik weet het ook niet. Het viel me alleen op, omdat ik in de catalogus van de bibliotheek in Den Haag verschillende resultaten kreeg.

Tijd voor maken pagina: 0.422 seconden