Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #105915 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Momenteel lees ik.....
Ik dacht dat ze het boek samen hadden geschreven. Misschien heb ik het boek nog, ergens ver weg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #105916 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....
Vertaald, of bewerkt of zo iets. Het is al heel lang geleden dat ik het gelezen heb. Het boek is verfilmd door Harry Kümel, die ook De komst van Joachim Stiller verfilmd heeft. In een boekje met informatie over Hubert Lampo staat dat hij Malpertuis vertaald heeft. Dat is ook de informatie die ik elders vind.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #105917 door dettie
Marjo had het goed: Jean Ray schreef Malpertuis.

Achteraf heeft Hubert Lampo het zogezegd vertaald, maar hij heeft er van alles aan gewijzigd, waardoor dat boek eigenlijk een bewerking is i.p.v. een vertaling. In het milieu van Jean Ray-annex-John Flanders liefhebbers, is de versie van Hubert Lampo dan ook niet erg geliefd.

Om die reden is er door Poespa Producties een nieuwe, echte, vertaling uitgebracht, waaraan werd gewerkt door André Verbrugghen, Johnny Bekaert, Bart Bruggeman en Stefan Mione. Die versie kan ik aanbevelen: de bewerking door Lampo heeft het boek op sommige plaatsen onbegrijpelijk gemaakt.

Hier meer info.

Dit is de voorpagina van de nieuwe versie:

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse4.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.a7cUHJO0VscTB4-BZsSa-AAAAA%26pid%3DApi&f=1&ipt=2c6155f72e25f30b07e0d526a612c27835eb5c8bd07eb92156de80131b10d923&ipo=images

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #105925 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Momenteel lees ik.....
Hm, deze uitgave is best recent. Maar onze bieb heeft het niet.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #105927 door dettie
Dan moet je het er eens aankaarten.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #105928 door dettie
Het is een hele tijd geleden dat ik het boek heb gelezen, maar ik kan me wel vaag herinneren dat er in stond dat Hubert Lampo het niet alleen vertaald, maar ook bewerkt had. Helaas heeft de bibliotheek het boek helemaal niet meer, noch de oorspronkelijke vertaling van Hubert Lampo, noch de nieuwe vertaling.

Tijd voor maken pagina: 0.515 seconden