Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerbrand Bakker - Boven is het stil (debuut)

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden - 17 jaren 2 maanden geleden #7752 door dettie
Dit is voor mij een grote kanshebber voor de debutantenprijs, prachtig boek!

Lees het verslag, klik hier www.leestafel.info/archief/romans-volwas...r-boven-is-het-stil2

Dettie
Laatst bewerkt 17 jaren 2 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8036 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Zeker een boek voor op de shortlist, maar een winnaar? Hm, ik weet het niet. Het boek is net zo stug als de hoofdpersoon, veel wordt ongezegd gelaten. Zelfs het belangrijkste.

Maar het is zeker een mooi boek..

Lees het verslag, klik hier www.leestafel.info/archief/romans-volwas...r-boven-is-het-stil2

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 1 maand geleden #8059 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja ik ben het helemaal met je eens Marjo, vandaar dat ik ook zei dat er naast een deskundige jury eigenlijk ook altijd een publieksjury moet zijn.

Als je als schrijver alletwee wint dan heb je het héél goed gedaan.....

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #9908 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ik heb het boek nu ook uit. Vond het een goed boek, maar wel erg deprimerend en beklemmend. Het drukt als een gewicht op je schouders, zoals het ook bedoeld is waarschijnlijk. Het zal niet meevallen om te moeten leven als Helmer, hoewel het toch- misschien uit gebrek aan moed - zijn eigen keuze is. Ik vond het ook mooi (en menselijk) zoals hij heen en weer geslingerd wordt tussen zijn verlangen eindelijk wraak te nemen op zijn vader en het medelijden dat hij voor hem voelt. Het is en blijft toch zijn vader. Ik vond het erg realistisch. Geen pasklare antwoorden, geen zwart-wit meningen, geen scherp afgebakende gevoelens. Ja, een goed boek.
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #9986 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nee ik vond het niet deprimerend. Het was gewoon een stugge, nuchtere Hollander. Ergens vond ik er wel humor in zitten zoals die vader met klok en schilderijtjes en al naar boven verplaatst wordt en die hele korte zinnetjes die ze tegen elkaar zeggen.

Het zijn vooral de eigen gevoelens van Helmer die hij zelf niet onder ogen durft te zien terwijl zijn vader die waarschijnlijk wel door heeft en hem daardoor zo behandelde? Helmer wilde geen boer worden, had geen vriendin. Zijn vader nam hem dat kwalijk en zag het 'gevaar' van de knecht, dus moest de knecht weg.

Helmer liet alles ook heel lang gebeuren maar uiteindelijk vindt hij het genoeg en gaat vader naar boven. Hij kiest eindelijk voor zichzelf, met vallen en opstaan.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #9988 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Je wilt toch niet zeggen dat zijn vader Helmer, als kind, met een klomp sloeg omdat Helmer zijn gevoelens niet onder ogen wilde zien?

En deprimerend vond ik de sfeer. De sleur waarin Helmer leeft, eigenlijk het uitzichtloze gewoon maar doorleven. Er hangt ook een zekere dreiging. Wat gaat Helmer met zijn vader doen; waarom wordt aan de jonge Henk exact uitgelegd hoe het geweer werkt. Ik heb voortdurend verwacht dat het ergens uit de hand zou lopen.

Die korte zinnetjes van de gesprekken deden me aan Voskuil's Bureau denken, ook omdat Bakker op zijn weblog een soort columns schrijft, waarvan er eentje over Voskuil ging. Zo'n gesprekje als: "Vanavond boerenkool?" "Lekker" zegt vader.
Laatst bewerkt doorberdine.

Tijd voor maken pagina: 0.566 seconden