Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerbrand Bakker - Boven is het stil (debuut)

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16307 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik geloof dus van z'n nooit niet dat Bakker dat bewust in zijn boeken heeft gestopt. Of hij is schijnheilig in de interviews die ik van hem gezien/ gehoord heb, maar steeds als een lezer een dubbele bodem, een symbool of iets dergelijks noemt, reageert hij heel verrast met een goh, dat wist ik niet..
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16309 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nee ik denk ook niet dat dit de betekenis achter Denemarken is.

Maar het kwam door de vraag van Librije en ik vond dit wel een grappige vondst (dat plaatsje in Groningen)

Volgens mij was het gewoon een droom, zoals zoveel mensen dromen hebben.

Dettie

die wel hoorde in het filmpje dat Gerbrand Bakker geïnteresseerd is in Etymologie....
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16312 door Astrid
Beantwoord door Astrid in topic Re: bericht
Ik heb hem een keer in B&W gezien. Daarna heb ik geconcludeerd dat hij een toneelspelletje speelt. (maart 2007) Toch intrigeert de persoon Bakker mij. (naast zijn boek, Boven is het stil)

Zou de keuze van Denemarken een diepere betekenis hebben of zou Bakker een willekeurig land hebben gekozen? Zo als ik er nu tegen aan kijk, het laatste. Ik zou op dit moment dat laatste hoofdstuk willen herlezen, maar ik heb het uitgeleend.
Laatst bewerkt doorAstrid.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16316 door marjo
Dat kan natuurlijk, dat het allemaal maar een pose is. Ik vind dat dan wel nepperig, maar ja, hij mag dat doen als hij het leuk vindt. Het doet aan zijn schrijversschap niets af. Alleen ben ik niet bereid om allerlei symboliek te gaan zoeken en verklaren..bij geen enkele schrijver trouwens. Ik vind dat ze moeten zeggen wat ze kwijt willen en geen verstoppertje moeten spelen!

Bakker is niet alleen geïnteresseerd in etymologie, hij heeft een etmologisch woordenboek geschreven..

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16319 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik geloof niet dat Bakker een pose aanneemt. Nuchtere Hollandse jongen opgegroeid op een boerderij in het nuchtere Noord-Holland.

ALS hij al iets als symbool wilde invoeren in zijn boek dan is het de onderdrukte homoseksualiteit van Helmer.

Denemarken zie ik ook niet als symbool, hooguit als een weids land waar je de stilte kan opzoeken en vinden.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16327 door marjo
En zelfs over die homoseksualiteit zei hij in een interview dat het eigenlijk niet eens zo belangrijk was. Helmer had ook een hetero kunnen zijn. Nou denk ik zelf dat het dat minder onderhuidse spanning had gegeven, maar vooruit..

Tijd voor maken pagina: 0.477 seconden