Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerbrand Bakker - Boven is het stil (debuut)

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #9989 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nee ik bedoelde het andersom. Dat vader wel doorhad dat Helmer anders was dan Henk. Ik zal even onder verklapper zeggen waarom. Ik weet niet of mensen het boek nog willen lezen.

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Helmer heeft duidelijk meer gevoelens voor jongens dan voor meisjes.

Vader had dit waarschijnlijk aanvankelijk eerder door dan Helmer zelf.

Een boer die homoseksuele gevoelens heeft? Dat kan toch niet. Misschien wilde hij dat er wel uitslaan die 'meidenneigingen'.

Ik denk dat daarom ook de knecht weg moest. Dat werd te close tussen die twee.

Het was niet alleen dat Helmer zijn eigen gevoelens moest aanvaarden maar hij moest ook opboksen tegen zijn vader die niet erg open stond voor hem. Henk was DE zoon, de vent, de kerel niet Helmer.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #9991 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ja, dat klopt wel, denk ik. Het is een boek, met heel veel "onderhuids".

Ik had met name in het begin wel moeite met de hoofdpersonen. Die vader was toch geen lekkere vent, zoals hij die katten opruimde, en het hielp ook niet, dat Helmer dat karwei niet afmaakte, hoe gruwelijk dan ook. Ik vond ze dus helemaal niet sympathiek. Bij mij moeten ze niet aan beesten komen. Maar dat neemt niet weg, dat het een goed boek is.

(Misschien dat ik daarom ook de sfeer zo naar vond.)
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #9993 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Echt naar vond ik het niet, maar ik kan me wel iets voorstellen bij dat beklemmende gevoel dat je had. Ik weet nog wel dat ik ook verwacht had dat er iets zou gebeuren, maar toen dat gebeurde (vader naar boven) was dat een beetje een anticlimax.

Ik denk niet dat er iets 'uitgeslagen' moest worden, of dat de vader geen 'lekkere' vent was. Het was een ouderwets boerengezin, waarbij Helmer het buitenbeentje was, Met buitenbeentjes en overbodige wezens werd nu eenmaal korte mettengemaakt. Het is een beetje de overgang van een tijdperk, dit boek..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10003 door dettie
Vader gaat toch al meteen naar boven? Daar opent het boek mee. Of begrijp ik je verkeerd Marjo? Ik snap de anticlimax niet zo waar je het over hebt.

Bernadet

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10004 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Nee, dat is het hem net. Hij brengt zijn vader naar boven, en je denkt dat hij heel wat gaat doen, nu hij alleen is en zijn gang kan gaan. Maar het zit er bij hem ook ingebakken, de normen en waarden van het boerengezin, dus gebeurt er niet veel. Kleine, haast stiekeme dingetjes.

Het heeft me niet echt gestoord hoor, maar in het begin verwachtte ik meer.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10007 door dettie

dus gebeurt er niet veel. Kleine, haast stiekeme dingetjes

Ja, en dat vond ik het nou juist spannend maken. Er werd veel niet gezegd/verteld/uitgelegd maar die kleine, haast stiekeme dingetjes verklaarden wel dingen.

Bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.534 seconden