Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerbrand Bakker - Boven is het stil (debuut)

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16409 door Astrid
Beantwoord door Astrid in topic Re: bericht

Net zo als je bij een schilderij kunt denken: wat prachtig en daarna een extra dimensie ontdekt in de geschilderde symbolen, het perspectief, het kleurgebruik.

Mij ontgaat veel symboliek, omdat ik geen godsdienstige opvoeding heb genoten. In cursussen kunstgeschiedenis heb ik wel wat geleerd maar toch niet genoeg. Dat vind ik soms wel een gemis. Maar ik leer op dit forum bij. Het mooie is wat je zelf niet "ziet" krijg je op deze wijze mee.

De discussie over Boven is het stil is pittig, maar ik geniet er wel van. Ik kom nu op het punt om het te herlezen. (maar wanneer?) En ja, zoals hier al werd gezegd: ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is.
Laatst bewerkt doorAstrid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16410 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Mij ontgaat veel symboliek

Moet je eens aan De goddelijke komedie van Dante beginnen! ;)

Dat verwijst niet alleen naar godsdienst maar ook naar de situatie in Italië, de klassieke werken (Homerus, Vergilius) het humanisme enz. enz.

Dat boek is een studie op zich. Ik weet er veel te weinig van om alle verwijzingen en symboliek te kunnen begrijpen.

Bij Gerbrand Bakker deed de scene met de roeiende jongens me erg aan Gerard Reve denken.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16414 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht
Dettie:

Bij Gerbrand Bakker deed de scene met de roeiende jongens me erg aan Gerard Reve denken.

En wat dacht je van "de jonge melkrijder"?

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16419 door dettie
Droomdebuut Boven is het stil van Gerbrand Bakker wordt verfilmd

Het droomdebuut Boven is het stil van Gerbrand Bakker won verschillende prijzen; de DebutantenPrijs, Het Gouden Ezelsoor en werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs, de Libris Literatuurprijs en de selexyz debuutprijs. Het boek zal nu ook worden verfilmd.

De filmrechten zijn verworven door de productiemaatschappijen Isabella Films (producent van o.a. Verder dan de maan en co-producent van Villa des Roses en Lars von Trier) en Circe Films (producent van o.a. Guernsey van Nanouk Leopold).

Els Vandevorst (Isabella Films) en Stienette Bosklopper (Circe Films) hebben samen uitgeverij Cossee benaderd, omdat ze de roman goed vinden aansluiten bij wat er internationaal gebeurt op het gebied van de ‘betere film’: “Het boek is authentiek, maar heeft tegelijkertijd een moderne, universele uitstraling. Die combinatie maakt dat het boek Nederland ontstijgt en al aan diverse buitenlandse uitgeverijen is verkocht. In onze ogen kan de film ook internationaal een groot succes worden.”

De vertaalrechten van de roman Boven is het stil zijn inmiddels verkocht aan: Duitsland (Suhrkamp), Frankrijk (Gallimard), Engeland (Harvill Secker), de Verenigde Staten (Random House), Australië, Italië, Denemarken en Turkije. Met verschillende uitgevers uit andere landen wordt nog onderhandeld over de vertaalrechten. Ook is er een aanvraag voor de toneelrechten van de roman.

Scenarioschrijfster Céline Linssen is door Circe en Isabella Films benaderd om een bewerking van het boek te maken. “We hebben het boek ook al aan een aantal potentiële regisseurs laten lezen. Zij staan stuk voor stuk te trappelen, maar we wachten nog even met onze definitieve keuze tot de contouren van het scenario helemaal duidelijk zijn.”

Auteur John Coetzee, die ook Nederlands leest, raadt Boven is het stil aan zijn buitenlandse uitgeverijen aan met de woorden: ‘De roman speelt met vorm, personages en decor van de traditionele Nederlandse roman en laat met tederheid en laconieke humor zien hoe vitaal het genre nog steeds is.’

Bron; Persbericht Cossee

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17588 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik was vanmorgen als slot van mijn vakantie in "mijn" boekhandel, eigenlijk om een boek van Murakami te kopen,

maar de verkoopster overtuigde me dat dít toch echt het allermooiste boek was wat ze in huis hadden, en dat als ik "de perenbomen bloeien wit "al mooi vond ik dit helemaal prachtig zou vinden..

En ik heb me laten overtuigen...als iemand zó vol vuur over een boek vertelt ga ik voor de bijl.

Ik ben benieuwd.

Word vervolgd.

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17589 door dettie
Dat is leuk Wil, ik denk dat je het erg mooi gaat vinden!

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.493 seconden