Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerbrand Bakker - Boven is het stil (debuut)

Lees meer
17 jaren 7 maanden geleden #26197 door Rael
Beantwoord door Rael in topic Re: bericht

Marjo schreef : Daar denk ik helemaal niets van. Ik laat het aan de schrijver of hij er iets mee wil. En als hij dat wil moet hij duidelijker zijn!!

Ik houd niet van dit soort dingen.

Is bekend. Encyclopedische duidelijkheid toch? Maar goed, of je nu wel of niet van symboliek gediend bent, het schijnt zo te zijn dat in sommige boeken in de Nederlandse literatuur sprake is van literatuur. Vandaar ook dat het gericht was aan de mensen die daar wel over nadenken.
Laatst bewerkt doorRael.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 7 maanden geleden #26206 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Vind jij het literatuur als de schrijver allerlei trucjes en kronkels in zijn werk aanbrengt? Dat kan hoor, ik heb intussen wel begrepen dat iedere lezer een eigen invulling heeft van wat literatuur moet zijn.

Ik voor mij prijs Gerbrand Bakker om zijn stijl, om het onderwerp dat hij gebracht heeft, om het feit dat hij de lezer tussen de regels laat lezen. Maar niet voor dit soort verstopperijen.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 7 maanden geleden #26219 door Rael

Marjo schreef : Vind jij het literatuur als de schrijver allerlei trucjes en kronkels in zijn werk aanbrengt? Dat kan hoor, ik heb intussen wel begrepen dat iedere lezer een eigen invulling heeft van wat literatuur moet zijn.

Ik voor mij prijs Gerbrand Bakker om zijn stijl, om het onderwerp dat hij gebracht heeft, om het feit dat hij de lezer tussen de regels laat lezen. Maar niet voor dit soort verstopperijen.

Ik weet dat jij per definitie niet houdt van symboliek (of verstoppingen zoals jij het noemt), maar het is er nu eenmaal bij sommige schrijvers. In het geval van Bakker zit er vrij weinig in en gaat het inderdaad om de stijl, maar ik vroeg het me gewoon af.

Je kan wel niet van symboliek houden, maar het zit er bij bepaalde schrijvers nu eenmaal in. Ik geloof dat ik een keer eerder bij De overgave uiteen heb gezet dat symboliek een niet te generaliseren instrument is omdat het bij het ene boek anders is dan het andere. Iemand die een boek beoordeelt van Mulisch (behalve De aanslag) en per definitie niet gediend is van symboliek is iemand die aardappelen haat vragen wat diegene van een aardappelschotel vindt.
Laatst bewerkt doorRael.

Lees meer
17 jaren 7 maanden geleden #26220 door Rael
Maar niemand maakt iets van pasen en stikken in een ei? Ik ook niet, maar dan houd ik het maar op een aardige toevalligheid.
Laatst bewerkt doorRael.

Lees meer
17 jaren 7 maanden geleden #26223 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik weet niet meer hoe en in welk verband het geschreven stond Rael en dan is het zo moeilijk er wat van te zeggen.

Jij bedoelt stikken in het geloof? Met Pasen wordt de wederopstanding gevierd en uitgerekend dan stikt hij in een ei. Wat voor associaties had jij Rael?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 7 maanden geleden #26227 door Rael

Dettie schreef : Ik weet niet meer hoe en in welk verband het geschreven stond Rael en dan is het zo moeilijk er wat van te zeggen.

Jij bedoelt stikken in het geloof? Met Pasen wordt de wederopstanding gevierd en uitgerekend dan stikt hij in een ei. Wat voor associaties had jij Rael?

Dettie

Ik weet het niet zo goed. Even voor Pasen (goede vrijdag) wordt de dood van Jezus 'gevierd', maar daar kan ik verder niets mee. Ik dacht omdat Helmer zijn broer op kerstavond kwijtraakte aan een vrouw, dat daar iets te vinden was.

Kerst luidt een nieuw begin in, net als Pasen. Misschien is het wel zo simpel. Ook nieuwjaarsdag wordt genoemd (maar ik weten even niet wat er toen gebeurde).

Ik kom er voorlopig niet uit. Ik zal het eens aan iemand vragen die heel goed is met dit soort dingen.
Laatst bewerkt doorRael.

Tijd voor maken pagina: 0.509 seconden