Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerbrand Bakker - Boven is het stil (debuut)

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20487 door Steven
Beantwoord door Steven in topic Re: bericht
Een tijdje terug dit boek gelezen, maar kon eerst het topic weer niet vinden.

Een prachtig boek, waar Gerbrand Bakker op een mooie manier Helmer neerzet. Grappig trouwens om de discussie op de vorige pagina te lezen dat symboliek af en toe duidelijker zou moeten, dat men er niet naar moet zoeken. Symboliek mag best een beetje onderhuids zijn, dat je het onbewust opneemt. Dat maakt voor mij een boek vaak vele malen mooier en het is veel moeilijker om op zo'n manier te schrijven.

Zo herinner ik me nog een stukje over De Aanslag van Mulisch. De overlevende jongen, ben zijn naam even kwijt, heeft dobbelstenen in zijn zak en vele critici zeiden: Kijk dat is prachtige symboliek, dat is het lot dat hij wel overleefde. Wat zegt Mulisch(als critici het niet hadden gezegd denk ik dat hij had gezegd wat nu de critici zeiden): Hij had nog geen tijd gehad om de dobbelstenen uit zijn zak te halen.

Maar goed, we drijven af. Ik heb gewoon wel van het boek genoten.
Laatst bewerkt doorSteven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20491 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Wat mij opviel is dat hij een beetje Reve-elementen gebruikte.

Die jongens in de roeiboot en steeds dat subtiele verwijzen naar homoseksualiteit. Doordat ik veel van Reve heb gelezen kwam de afloop ook niet als een verrassing, wel was een verrassing met wie.

Dettie

die het verhaal niet wil verraden.
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden - 17 jaren 8 maanden geleden #25697 door dettie
BOEK-DELENPRIJS VOOR GERBRAND BAKKER

De roman Boven is het stil van Gerbrand Bakker is uitgeroepen tot Leesclubboek van het Jaar en bekroond met de Boek-delenprijs 2008. Met deze literaire prijs bekronen leesclubs het boek dat hen de beste discussiebijeenkomst heeft opgeleverd. Aan de Boek-delenprijs is een bedrag van € 2000 verbonden.

De Boek-delenprijs is een gezamenlijk initiatief van het tijdschrift Boek-delen en het Lezersfeest in Rotterdam, in Vlaanderen ondersteund door het Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken (VCOB). In de periode april tot en met september konden leesclubs stemmen op hun favoriete boek van het leesclubseizoen 2007-2008.

De Boek-delenprijs is dit jaar voor de derde keer uitgereikt. In 2006 werd de prijs gewonnen door Khaled Hosseini met zijn roman De vliegeraar, vorig jaar werd De engelenmaker van Stefan Brijs bekroond.

Onder de leesclubs die hadden gestemd, werden diverse prijzen verloot. Deze werden gewonnen door: Leeskring Nieuwleusen, de Wereld Literatuur Leesclub Amsterdam, de Leessisters uit Wassenaar, de Literatuurkring Den Haag en de Boekentaal Mondiaal Leeskring van Passage uit Oud-Beijerland.

De speciale prijs voor de meest enthousiasmerende motivatie van de uitgebrachte stem ging naar de Leeskring van Vrouwen van Nu uit Hoogerheide die een aanbeveling schreef rond De engelenmaker van Stefan Brijs waaruit duidelijk bleek hoezeer het boek hun tot discussie had gebracht.

Discussietips bij Boven is het stil op www.leeskringen.nl

Bron: Boek=delen

Dettie
Laatst bewerkt 17 jaren 8 maanden geleden doordettie.

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25701 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Nou, er is hier nog een leesclub die 'de engelenmaker' gaat doen dit jaar.

Maar ik vind dit echt een boek dat discussie oproept rondom een thema, niet over het boek zelf. Net zo als 'Twee vrouwen" dat doet.

'Boven is het stil' hebben we vorig jaar inderdaad als leesclub gedaan.

Overigens.. "oekdelenprijs"????
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25707 door dettie
Overigens.. "oekdelenprijs"????

Ja ken je die niet? is de oek van B. *grijns*

Dettie

die de B van oek er bij gezet heeft.
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 8 maanden geleden #25710 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Neemt niet weg dat dit een zeer goed boek blijft

Een boek om te lezen, en te herlezen!

groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Tijd voor maken pagina: 0.631 seconden