Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerbrand Bakker - Boven is het stil (debuut)

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden - 19 jaren 1 maand geleden #16360 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja, ik snap wat je bedoelt Marjo.

Daarom heb ik ook zo'n moeite met Dante, dat zit zo vol symbolen en verwijzingen waarvan ik geen idee heb wáár het naar verwijst.

Dat maakt het voor mij erg lastig lezen. Gelukkig schiep Jom nog enige helderheid.

Bij Boven is het stil heb ik geen moment nagedacht over waarom Denemarken? Zelf dacht ik 'hij zal er wel over gelezen of gehoord hebben en dat is blijven hangen, als een droombeeld'.

Toch vind ik het vaak wel leuk om achteraf te horen of te lezen wat mensen er allemaal in zien of er uit halen.

Vaak zijn dat dingen waar ik zelf nooit op gekomen zou zijn.

Dettie
Laatst bewerkt 19 jaren 1 maand geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16367 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht

Dat Denemarken misschien Bakkers vakantieland is, dat doet er voor het verhaal toch niets toe? Het had ieder land kunnen zijn. Wat moet hier nu het symbool zijn?

Hoe weet JIJ zo zeker dat het ieder land had kunnen zijn? Daarom stel ik deze vraag juist. Als het zijn vakantieland is: ja, dan is het toevallig gebruikt en speelt het geen rol van betekenis. Daarom vraag ik juist wat anderen ervan denken. Het kan toch ter sprake geweest zijn op een lezing?

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16368 door Astrid
Beantwoord door Astrid in topic Re: bericht
Denemarken? Je zou de vraag kunnen stellen aan Gerbrand Bakker. In mijn opinie is hij de persoon die het weet. Maar of hij die wetenschap met zijn lezer wil delen?

Ik verwacht dat hij het vaag houdt.
Laatst bewerkt doorAstrid.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16370 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat laatste verwacht ik ook..

Jannie, voor mij staat het schrijver los van het lezen. Ik bedoel: de schrijver kan nog zoveel plezier hebben door vanalles in zijn boeken te stoppen, voor mij als lezer slaat hij de plank mis als ik dat niet zie of begrijp.

Ik weet wel dat iemand die grondige kennis van de Bijbel heeft meer uit Dante haalt (laten we het daarbij houden als voorbeeld), maar dat betekent dus dat Dante mij kwijt is als lezer. Ik wil best erkennen dat hij een meesterwerk geschapen heeft, maar dus niet voor mij.

Als je dit toepast op Denemarken: als Bakker daar dus iets mee bedoelt, dan zie ik het verschil niet met een willekeurig ander land, en is dat voor mij dus zinloos.

Niet voor jou begrijp ik, nou dat mag. Er zijn ook mensen die hun leven besteden aan het uitpluizen van Dante..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16373 door librije

Je zou de vraag kunnen stellen aan Gerbrand Bakker.

Twee zielen, een gedachte. Er was al een mailtje onderweg naar G.B. En ik heb inmiddels ook antwoord. Alleen nog even vragen of ik eruit mag citeren. Niet dat het antwoord schokkend was hoor.......... Maar voor mij toch interessant genoeg.

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16374 door librije
Marjo, het valt mij op (en dat is niet naar bedoeld! :) dat jij ontzettend snel en heel veel leest en vaak hier op het forum zegt: dat heb ik allemaal wel gelezen, maar er is me niets van bij gebleven (zie bv. vandaag nog over Van Dis). Daar is òòk niets mis mee, als jij je daar prettig bij voelt.

Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik wil èn genieten van het lezen èn er wat van opsteken èn nadenken over eventuele diepere betekenissen. Dat is iets anders dan achter elke zin of uitdrukking iets zoeken. En als ik het boek daarna nog eens lees, is het (voor mij althans) nog mooier geworden. Ik vergeet zo'n boek dan ook niet meer zo gauw.

Ik denk dat er genoeg lezers zijn zoals jij, maar ook genoeg zoals ik en dan nog van alles er tussenin.

Ik beschouw dit forum niet in de eerste plaats als een plek waar zoveel mogelijk boekverslagen op staan, maar een plek waar je "gelijkgezinden" kunt treffen om van gedachten te wisselen over gelezen boeken of thema's.

Ik accepteer, dat jij er niets voor voelt om dieper in de boeken te duiken, maar ik hoop, dat je mij ook de kans wilt geven in gesprek te komen met lezers die dat wel willen. :)

Als ik weer eens met zo'n stompzinnige vraag kom ;) , laat het dan maar bij: Librije, je kent mijn mening. Tenzij je je er ook in verdiept hebt, want bij Tijs Goldschmidt met de Olifant ging je toch wel behoorlijk ver.................. ;)

Tijd voor maken pagina: 0.505 seconden