Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerbrand Bakker - Boven is het stil (debuut)

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10083 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Bij kunsstof is een interview met Gebrand Bakker te beluisteren.

sites.nps.nl/jerome/index.cfm/site/kunst...rchief2006&year=2006

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11522 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Dit verhaal heeft veel indruk op me gemaakt.

De eerste zin alleen al is intrigerend: Ik heb vader naar boven gedaan.

Vanaf dat moment is het boven stil, maar eigenlijk is het overal stil, beneden in de huiskamer waar Helmer alles "verbouwd"om een persoonlijke inbreng aan de woonruimte te geven. Stil binnen zijn eigen peroonlijkheid, alles alleen willen doen, onzeker zijn, stug in de omgang met anderen, zijn herinneringen aan zijn overleden tweelingbroer: alles wordt op een prachtige, ingetogen manier verteld. Je kruipt als het ware in de eenzame persoon die Helmer is.

Confronterend vond ik de delen waarin "knecht Henk", de jonge 18-jarige zoon van Riet zijn intrede doet in dit boerenhuis. Hun omgang met elkaar, hun benadering ten opzichte van de vader die boven maar stil ligt te liggen, wachtend op een bordje eten en/of een glaasje drinken, of een beetje praat.

Hoe doet hij het? Aan vader vragen hoe het gaat met sterven, alsof hij hem vraagt of hij nog een extra schep jus over de aardappelen wil?

Helmer zelf is een dromer, een einzelgänger, hij weet met zijn eigen persoon geen raad, hij kan zijn "ei"niet kwijt. Zijn gevoelens als zijn vader dan eindelijk, na weken verzorging niet meer wil eten en drinken en vlak voorat hij het einde voelt naderen een gekookt ei wil eten...

Het boek heeft veel indruk op me gemaakt, een herlezing zal zeker in de toekomst plaatsvinden. Er valt heel veel uit te halen, en te bezinnen.

groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16290 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht
Ook dit interview, met Wim Brands, is de moeite waard om te beluisteren.

boeken.vpro.nl/boeken/29169064/

Zijn er ondertussen meer mensen die Boven is het stil hebben gelezen?

Ik zou graag nog eens van gedachten wisselen over sommige aspecten van het boek. Bijv. de bonte kraai. In een interview zegt G.B. daarover:

Aan de andere kant hebben professionele lezers, de recensenten, er dan weer een handje van om alles symbolisch uit te leggen. Die bonte kraai die Helmer en zijn vader zo in het oog houdt, wordt dan als doodaanzegger geïnterpreteerd. Dat ís hij helemaal niet: hij brengt liefde! Hij zorgt ervoor dat kleine Henk niet weggaat, hij geeft Helmers vader iets om naar te kijken, bijna een reden om nog niet te sterven. En hij gaat niet weg als die uiteindelijk dood gaat. Pas als de oude knecht Jaap weer voor het eerst de keuken binnenloopt vliegt de bonte kraai weg.

Wie had dat ook zo gezien?

En heeft iemand een idee waarom juist Denemarken het land is van de toekomstdromen en de vrijheid?

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16301 door dettie
In het begin zag ik de kraai wel als doodaanzegger maar later niet meer.

Later meer als een alwetende vogel.. hoe moet je het zeggen.

De kraai verscheen aldoor op cruciale momenten volgens mij, weet het niet zeker het is alweer een tijd geleden dat ik het gelezen heb.

En heeft iemand een idee waarom juist Denemarken het land is van de toekomstdromen en de vrijheid?

Wist je dat Denemarken ook een plaatsje in Groningen is?

Denemarken (Gronings: Denmaark) is een klein gehucht in de gemeente Slochteren. Het bestaat uit een zevental boerderijen en wat arbeidershuisjes. Het ligt tussen het Slochterdiep en de Slochtermeenteweg.

De naam verwijst hier niet naar het land Denemarken, maar komt van het woord Deen dat ruig betekent en marken dat verwijst naar vlakke velden. Letterlijk betekent de naam in het Nederlands dus Ruigevelden.

Ruig zijn staat ook voor homoseksueel zijn. Misschien daarom?

En de vlakke velden voor het boerenleven?

Of is het érg ver gezocht?

Dettie

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16302 door Astrid
Beantwoord door Astrid in topic Re: bericht
Nooit geweten dat er een Denemarken in Groningen is. De kraai vervult voor mij de rol van "iemand" die meekijkt. De moeder misschien?
Laatst bewerkt doorAstrid.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16306 door dettie
Dat wist ik ook niet Astrid, het kwam door de vraag van Librije. Daardoor ging ik googlelen en kwam het tegen.

Hier een link naar het Nederlandse plaatsje

www.rtvnoord.nl/groningeninbeeld/index.a...d=426&pid=205&gid=18

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.505 seconden