Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerbrand Bakker - Boven is het stil (debuut)

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16334 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nou... niet zo belangrijk.... door het hele boek heen zaten aanwijzingen die richting op. De knecht, de jongens die roeien en een kijkt hem aan met broeierige blik, de jongen Henk die logeert en Helmer neemt bewust afstand... Het hele verhaal draait bijna daarom, vooral dat Helmer er zo lang mee wacht voordat hij het voor zichzelf erkent en aanvaart.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16337 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik ben het met je eens Bernadet. Het geeft net een tikje meer. Maar Bakker zei zelf dat hij het niet zo belangrijk vond.

Misschien omdat hij zelf niet zo evident homoseksueeel wil zijn als bijvoorbeeld een Paul de Leeuw?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16338 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Oh dat betrek ik niet eens op hem zelf, of hij nu homoseksueel is of niet, ik vond het in het boek juist dat extra geven. Je begint iets te vermoeden maar het wordt niet expliciet gezegd, en dat vond ik juist zo mooi ervan, die hele subtiele verwijzingen. Het was denkelijk toch wel een heel ander boek geworden als dat er niet in gezeten had. Eigenlijk draaide veel toch daarom?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16351 door marjo
Jamaar wat doe je als een lezer dat aangeeft en Bakker zelf haalt zijn schouders op van "ach als u dat er in gelezen hebt, dan zal het wel.."

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16354 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht

Alleen ben ik niet bereid om allerlei symboliek te gaan zoeken en verklaren..bij geen enkele schrijver trouwens. Ik vind dat ze moeten zeggen wat ze kwijt willen en geen verstoppertje moeten spelen!

Maar Marjo: allerlei symboliek? Zeggen wat ze kwijt willen?

Juist zijn taalgebruik, het NIET-expliciet zijn, vind ik zo heerlijk om te lezen. Dit heeft toch geen effect: In de boom zit een bonte kraai, die in dit verhaal symbool zal staan voor...., zijn veren te poetsen.

Bovendien: als een schrijver zo'n vogel en het land Denemarken (jij ging wat te ver in je ijver, denk ik Dettie :lol: ) zo'n prominente rol geeft in zijn verhaal, dan doet hij dat niet zonder opzet. Dan symboliseren ze iets.

Het verhaal en de manier waarop het gepresenteerd wordt, blijven net zo mooi en goed geschreven, als je die symboliek niet ontdekt. Daar heb je wel gelijk in Marjo. Maar ik probeer graag iets verder te kijken, als het me intrigeert. Het zou toch kunnen, dat iemand wel meteen de link legt tussen Denemarken en..... ?

Bovendien zou het kunnen, dat iemand het toevallig gehoord heeft op een lezing van hem. Dat kan ook heel prozaïsch zijn: zoiets als: ik kwam er veel op vakantie en ik had daar altijd een enorm gevoel van bevrijding, ofzo. Het is maar een vraag.........

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16358 door marjo
Ieder het zijne, maar ik ben er nu eenmaal niet dol op om te analyseren.

Iedere schrijver zal onwillekeurig dingen van zichzelf in een boek stoppen. Of bewust, en dat mag best, maar dan moet dat voor iedereen even duidelijk zijn.

Er zijn nog heel wat andere manieren om iets duidelijk te maken zonder dat je meteen te werk gaat zoals hier boven beschreven, hoor..veel schrijvers doen dat ook, die verstoppen dan een bepaalde uitleg in het verhaal zonder dat je daar last van hebt. Duidelijk en toch niet storend.

Ik vind zelf de subtiliteit waarmee de homoseksualiteit wordt aangegeven heel duidelijk. Je kan er toch niet omheen? Dat is dan duidelijk genoeg. Zelfs al zegt Bakker zelf dat het niet uit zou maken, hij geeft natuurlijk wel toe dat er die aspecten in zitten. Hij vindt alleen dat het daar niet om draait.

Dat Denemarken misschien Bakkers vakantieland is, dat doet er voor het verhaal toch niets toe? Het had ieder land kunnen zijn. Wat moet hier nu het symbool zijn? Zo kan je op veel slakken zout leggen, en dat verstoort voor mij het verhaal, en het plezier in het lezen.

Tijd voor maken pagina: 0.521 seconden