Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2006 - Italiaanse schrijvers

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10806 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik heb vrij veel van Eco gelezen, maar dit boek ken ik niet,

ik kan me wel voorstellen dta t een moeilijk boek is,

zo af en toe zijn zijn boeken knap lastig.

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10812 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De goddelijke komedie

Dante Alighieri

De goddelijke komedie is niet alleen het belangrijkste werk uit de Italiaanse letterkunde, het is ook een van de hoogtepunten van de wereldliteratuur en wordt in één adem genoemd met werken als de Odyssee, Faust, Don Quichot en Macbeth. Van het omvangrijke werk, dat uit ruim 14.000 verzen bestaat, is Dante zowel hoofdpersoon als verteller. Hij beschrijft een denkbeeldige reis door de drie rijken van het hiernamaals: hel, louteringsberg en paradijs. Deze reis voert hem van de diepste ellende van het kwaad naar de uiteindelijke aanschouwing Gods.

Dantes werk, waaraan, zoals hijzelf zegt, 'hemel en aarde hebben bijgedragen', is literatuur in de ware zin des woords. De dichter heeft door zijn diepzinnige verbeeldingskracht een taal geschapen die tegelijk universeel en persoonlijk kan worden genoemd. De goddelijke komedie is dan ook niet alleen de politieke en religieuze expressie van Dante zelf, maar ook van de late middeleeuwen in de overgang naar de renaissance. En zijn boodschap, die in een zeer geëngageerde vorm wordt uitgedragen, richt zich tot mensen van alle tijden.

De goddelijke komedie is vele malen in het Nederlands vertaald.

ISBN 9026319614 Ingenaaid, 600 pagina's Verschenen: september 2006 vertaling Frans van Dooren Ambo

Vertalers: Yond Boeke en Patty Krone ISBN 904460547X Gebonden, 472 pagina's Verschenen: februari 2005 Uitgeverij Prometheus BV Vassallucc
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10813 door dettie
Citaat van de dag 17 september 2006

"De Melkweg tekent zich af tussen de polen van het heelal met zwakkere en sterkere lichtvlekken en zij glanst zo helder dat ze geleerden aan het peinzen zet."

Dante

Italiaanse filosoof en dichter (1265-1321)

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10815 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Het staat al een tijdje in de kast, maar ik wil het binnenkort toch echt gaan lezen. Alle anderen boeken van Eco gelezen (dat wil zeggen zijn romans, want hij heeft ook nog erudiete studies geschreven). Eco is net als Baricco een van mijn lievelings italianen onder de schrijvers.

Ja, Eco stopt veel kennis in zijn boeken. In De slinger van Foucault gaat hij uitgebreid in op de kabala. Soms leidt dit tot vertraging van het verhaal, zoals bij dit boek. Daar had In naam van de Roos geen last van en bij Het eiland van de vorige dag ook niet.

Ik vergeet er toch nog een. Na Baudelino is er nog een uitgekomen, een hele speciale, die heb ook nog staan.

berdine schreef : Ik vond Baudolino een erg moeilijk boek. Je moet al heel veel van de geschiedenis, de volkeren en de topografie van die tijd weten om het verhaal te kunnen volgen. Met name het gedeelte dat zich in het oosten afspeelt ging mij boven mijn pet. :oops:

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden - 19 jaren 9 maanden geleden #10818 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Wat mij betreft mogen ze toch een voorbeeld nemen aan Tommy Wieringa!! Hij doet onderzoek naar wat hij in zijn boeken beweert, zodat hij op geen enkele fout betrapt kan worden, maar zegt hij "dat ga ik allemaal niet de boeken vermelden, want dat wordt saai!"

En zo is dat..als ik veel over een onderwerp wil weten kies ik geen roman om te lezen.
Laatst bewerkt 19 jaren 9 maanden geleden doormarjo.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10821 door dettie
De reis

Luigi Pirandello

Rond 1922 begint Luigi Pirandello (1867-1936) met het schrijven van zijn novellen. De dood van de auteur verhinderde echter de oorspronkelijke opzet: voor elke dag van het jaar één verhaal.

De bundel De reis werd voor het eerst gepubliceerd in 1928 en bevat vijftien verhalen waarin zeer uiteenlopende personages met de absurde kanten van het leven worden geconfronteerd. Ze komen in de meest vreemde en groteske situaties terecht, zoals de hoofdpersoon uit het titelverhaal, een vrouw van tegen de veertig, die voor het eerst de wereld en de liefde leert kennen tijdens een reis die voor haar de eerste en de laatste zal zijn.

Deze novellen van Pirandello vormen wellicht het essentiële deel van zijn literaire productie.

Vertalers: Annegret Böttner, Leontine Bijman e.a.

ISBN 9045010968 Ingenaaid, 263 pagina's Verschenen: december 2004 Atlas

Tijd voor maken pagina: 0.447 seconden