Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2006 - Italiaanse schrijvers

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10693 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 9 september 2006

"Wie geen biograaf kan vinden,

moet zijn leven zelf verzinnen."

Giovanni Guareschi
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10714 door dettie
De kameraad

Cesare Pavese

De kameraad is een warme roman over Turijn en Rome, vriendschap, verraad en liefde. Pablo, gitarist en Amelio, motorrijder, zijn vrienden. Amelio krijgt een ongeluk, breekt zijn rug en leeft nog, maar is verlamd. Zijn Pablo en Amelio nog kameraden, nu Pablo niemand meer heeft om zijn hart bij te luchten in lange nachtelijke gesprekken? Zonder het zijn vriend te vertellen krijgt hij een verhouding met Amelio's vriendin Linda. Hij slentert door de stad, drinkt en rookt en is het meest in zijn element als iedereen slaapt en hij de ochtend afwacht. Verhuisd van Turijn naar Rome, raakt hij verzeild bij de revolutionairen en wordt uiteindelijk gevangen gezet. 'Opeens bedacht ik me dat ook Amelio vastzat. Deze keer, dacht ik, zijn we quitte.'

De kameraad is vlak na de oorlog verschenen: 1947. Het boek is geschreven op een moment dat Pavese nadacht over zijn rol in de Communistische Partij, die voor hem diende als substituut voor een religieus gevoel en als compensatie voor zijn schuldgevoel over zijn passieve rol in de oorlog. Het thema van de kameraadschappelijkheid, waarover dit boek gaat, heeft in dit persoonlijke dilemma zijn voedingsbodem.

Op 8 oktober 1948 schrijft Pavese in zijn dagboek: 'Een willekeurig opengeslagen stuk van De kameraad herlezen. Effect als van het aanraken van een elektrische leiding. Er ligt een boven het normale uitgaande, krankzinnige spanning in, die te danken is aan het feit dat de zinnen hun hoogtepunt bereiken voor het einde, dat ontspannen is. Een voortdurend geblokkeerde aanloop. Ademnood.'

Cesare Pavese (1908-1950), dichter, schrijver, vertaler, is een van de belangrijkste figuren uit de Italiaanse literatuur.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10715 door dettie
Citaat van de dag 10 september 2006

"Zolang men hartstochten heeft, zal men niet

ophouden de wereld te ontdekken."

Cesare Pavese

Italiaanse schrijver en dichter (1908-1950)

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10718 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Een waar woord.

Bernadet schreef : Citaat van de dag 10 september 2006

"Zolang men hartstochten heeft, zal men niet

ophouden de wereld te ontdekken."

Cesare Pavese

Italiaanse schrijver en dichter (1908-1950)

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10719 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
De films over Don Camillo worden nog steeds regelmatig op de italiaanse tv getoond.

tiba schreef : Ook bij mij is dat jeugdnostalgie :) , ik denk dat ik al de boeken over Don Camillo gelezen heb die bij ons in de dorpsbibliotheek stonden.

In inderdaad niet alleen komisch, maar soms ook tragisch, voor zover ik me dat kan herinneren.

De film(s?) met Fernandel vond ik ook heel leuk.

Is trouwens het enige boek van heel de Italiaanse reeks dat ik al gelezen heb :( .

Tiba.

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10726 door dettie
De pastakoningin

Maria Orsini Natale

Tegen de achtergrond van de woelige negentiende eeuw schildert de Italiaanse Maria Orsini Natale in deze roman de opkomst van de pasta-industrie. Aan de basis daarvan ligt een dynastie van eigenzinnige Italiaanse diva’s. Zij krijgen af te rekenen met de eerste mechanische pastamachines die duizenden artisanale pastabereiders werkloos zullen maken.

In 1849 wordt aan de rotskust van Amalfi, bij Napels, Francesca Montorsi geboren. Ze groeit op in een huis vol vrouwen, waar niettemin de grootvader als een ware patriarch de plak zwaait. De stuurse molenaar optpopt zich tot één van de eerste succesvolle verkopers van huisbereide pasta. Hij leert de zevenjarige Francesca de kunst van het gelijkmatig pletten van het deeg, met de blote voeten op de houten vloer. Haar spaghetti, macaroni, penne, tagliatelli en ravioli zouden later furore maken in de belangrijkste huizen van Napels.

Op het toppunt van haar succes adopteert ze een wees, Nunziata. Zij zal de eigenlijke pastakoningin van Napels worden. Nunziata houdt stand tegenover de snel groeiende pastafbrieken. Ze beleeft de eenwording van Italië onder Garibaldi en de eerste grote economische depressies aan het begin van de vorige eeuw.

Pocket | 492 Pagina's | Uitgeverij Muntinga | 2002 ISBN: 9041702806

Tijd voor maken pagina: 0.656 seconden