Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2006 - Italiaanse schrijvers

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10686 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De schepping

autobiografie van God

Franco Ferrucci

`Lange tijd vergeet ik dat ik God ben.'

Met deze woorden opent de eerste autobiografie van God, een kaleidoscopische roman die een verrassend nieuw beeld geeft van de loop van de geschiedenis, van de schepping van het heelal tot de atoombom. Het is het verhaal van een gevoelige en twijfelende God, die het slachtoffer dreigt te worden van zijn eigen schepping.

Een roman van kosmische allure, een waar vuurwerk van virtuoze invallen en verrassende wendingen, maar ook een boek dat dwingt tot nadenken en dat geen lezer onberoerd zal laten.

Franco Ferrucci, in 1936 in Pisa geboren, studeerde letteren aan de universiteit van Pavia. Na omzwervingen in Frankrijk belandde hij in Amerika, eerst in Californië en later in New York, waar hij momenteel Italiaanse letterkunde en vergelijkende literatuurwetenschap doceert aan de universiteit. Ferrucci schreef enkele romans en essays.

paperback 374 blz isbn 90-284-1551-3 Wereldbibliotheek 1989
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10687 door dettie
Citaat van de dag 8 september 2006

'Iemand die rent, kan niet aan slaap denken.'

Italo Svevo (1861- 1928)

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10688 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Dat was een verrassing vandaag om De Kleine wereld van Don Camillo op de site aan te treffen.

Jeugdsentiment! Ook manlief vond dit prachtig gevonden!

groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10689 door dettie
Dat was een tip van Hermine! Zelf was ik niet zo slim.

Bernadet

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10691 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ook bij mij is dat jeugdnostalgie :) , ik denk dat ik al de boeken over Don Camillo gelezen heb die bij ons in de dorpsbibliotheek stonden.

In inderdaad niet alleen komisch, maar soms ook tragisch, voor zover ik me dat kan herinneren.

De film(s?) met Fernandel vond ik ook heel leuk.

Is trouwens het enige boek van heel de Italiaanse reeks dat ik al gelezen heb :( .

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10692 door dettie
Don Camillo

en de Kleine Wereld

Giovannino Guareschi

Don Camillo en de Kleine Wereld is de naam van de eerste van een serie satirische verhalenbundels over de vermakelijke verwikkelingen van een dorpspastoor, een communistisch burgemeester en de rest van het dorp, geschreven door de journalist en schrijver Giovannino Guareschi.

De romans bestaan merendeels uit een aantal dorpsgeschiedenissen met veelal politieke of maatschappelijke lading, die toch min of meer een geheel vormen. De verhalen spelen grotendeels in een nooit bij name genoemd dorp aan de Po. Wie het preciezer wil weten, moet beseffen dat voor de schrijver de Po bij Piacenza begint. De tijd is die vlak na de Tweede Wereldoorlog, als in Italië de PCI, de Italiaanse Communistische Partij, een serieus machtsblok is. Die partij wordt in het dorp vertegenwoordigd door Peppone, die als burgemeester de communistische idealen wil verwerkelijken, wat Don Camillo met alle middelen probeert te verhinderen. De twee kennen elkaar echter al uit de tijd dat Peppone een rekruut was en Don Camillo een aalmoezenier en als puntje bij paaltje komt, kunnen ze op elkaar rekenen.

Ondanks het vaak satirische karakter, zijn de verhalen van Don Camillo een scherp portret van het naoorlogse Italië, met al zijn gebreken en soms gewelddadige politiek. Vele verhalen zijn dan ook eerder tragisch dan komisch. Het is dan ook tekenend dat Peppone weliswaar de eeuwige tegenstander van Don Camillo is, maar dat ze een lijn trekken tegen de sociale misstanden en werkeloosheid op het platteland.

Oorspronkelijke titel: Mondo Piccolo "Don Camillo". Tekeningen van: Karel Thole. Uitgeverij: De Fontein - Utrecht, Sheed & Ward - Antwerpen. 243 pagina's uitgave 1956.

Tijd voor maken pagina: 0.405 seconden