- Ontvangen bedankjes 0
Jom schreef : O nee, Rotor, het heeft helemaal niets van een schelmenroman.
Vind ik.
In de hemel heeft het burleske wel de facto sancto een blasfemisch en relativerend smaakje,
maar het is toch anders dan op aarde waar alles al vlug makkelijker en tastbaarder blijft.
En Dante is geen hemelquichote : hij laat de molenwiekende vooroordelen over het algemeen rustig verder draaien. Al steekt er in hem voelbaar, tussen de regels en de beelden in, reeds die lichte tegenbries van humanisme op.
Maar van Zion tot la Mancha of van de divina commedia naar de commedia dell’arte is toch nog wel een groot eind.
(Je kan her en der kiemen zien en kleine scheuten zelfs, maar toch.)
Luchtige sprongen over water ?
Ach, Rotor, in de hemel is veel lucht dat wel maar het was toch vooral happen naar betekenissen.
En je wordt er op de duur in ondergedompeld maar het is wel eerder in de middeleeuwse psyche dan in water.
Maar dat ontcijferen loont zó de moeite.
Elke terzine, elke drie verzen, valt er wat knaps te raken, iets knaps van over 700 ( zevenhonderd !) jaar, iets van toen dat nog leeft.
g
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Bernadet schreef : De onverschilligen
Alberto Moravia
De onverschilligen is de debuutroman en een van de hoogtepunten uit het werk van Alberto Moravia. Hij schreef dit boek op tweeëntwintigjarige leeftijd.
Marjo schreef : Nou ja, dat weet ik niet meer hoor. Ik zal eens kijken of ik dit boek nog heb staan. Vaak verdwijnen de boeken die indruk gemaakt hebben niet..
Ik heb Calvino gelezen in het Italiaans, maar het kan me niet echt bekoren. Misschien waren dat speciale beginnersboekjes en heb jij andere gelezen?
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen