Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2006 - Italiaanse schrijvers

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10566 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Wat is boek voor beginners? Is dat de titel?

Goed te pruimen, klinkt ook weer niet al te enthousiast!

Dit boek is volgens mij verfilmd door Bernardo Bertolucci.

Marjo schreef : Ik weet niet wat ik van Calvino gelezen heb, maar in het Italiaans heb ik alleen nog maar boeken voor beginners gelezen en dat is echt geen literatuur.

Ik heb "de conformist" van Moravia hier en heb er al in gelezen ook. Het is goed te pruimen..

Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10588 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb iets over een verfilming gelezen, dat klopt. Met best te pruimen bedoel ik dat het leesbaar is, en niet bepaald een snelleesboek.

Hij schrijft mooie zinnen, nogal beschouwend allemaal. Maar mijn aandacht is wederom gevangen en ik lees door..

Ik heb verschillende boekjes in het Italiaans gelezen die voor beginners zijn, je weet wel easyreaders A, B en C. Ik heb niet bijgehouden hoe ze heetten.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10604 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het huis bij de mispelboom

Giovanni Verga

Het huis bij de mispelboom beschrijft in een sobere, directe stijl de bewogen geschiedenis van Ntoni, peetvader van de familie Malavoglia die door speculaties al zijn bezittingen verliest. Door tegenslag en ongeluk en door hebzucht en afgunst valt de hele familie ten prooi aan de minachting van het dorp. Zelden is de teloorgang van een ontgoocheld mens op zo dwingende wijze beschreven.

Fijnzinnige roman uit 1881 over een Siciliaanse vissersfamilie

De Italiaanse schrijver Giovanni Verga (1840-1922) debuteerde op zestienjarige leeftijd met de roman Amore e patria. In 1881 publiceerde hij de roman I Malavoglia, die bij de Wereldbibliotheek in 1952 verscheen als Het huis bij de mispelboom. Dit verhaal over de geschiedenis van een vissersfamilie was aanvankelijk bedoeld als de eerste in een cyclus van vijf romans. Uiteindelijk is de reeks bij de tweede roman I venti, Mastro-don Gesualdo (1889) gestopt. Dit boek is in 1956 bij Wereldbibliotheek uitgegeven als Baas don Gesualdo. Reeks Wereldboeken 12 gebonden 258 blz isbn 90-284-2127-0
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10605 door dettie
Citaat van de dag 6 september 2006

"Een veelvoorkomende fout van mensen: bij goed weer geen rekening houden met storm."

Machiavelli

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10657 door dettie
Kort Italiaans

Verhalen van hedendaagse Italiaanse schrijvers

Twintig verhalen van spraakmakende hedendaagse Italiaanse auteurs. Een unieke kennismaking met de schatkamer van de moderne Italiaanse literatuur

Deze tweetalige bundel presenteert prachtig werk van twintig in Nederland nog onbekende schrijvers. Het is een mozaïek van wat Italië aan moderne literatuur te bieden heeft. Van de humor van Antonio Moresco en de verbeelding van Dario Voltolini, tot de melancholie van Ugo Carnia en de wijsheid van Grazia Versani.

In deze verhalen ontpoppen de schrijvers zich, zoals Filippo La Porta in zijn inleiding opmerkt, als 'onvervalste Italianen: ware komedianten, beeldende vertellers die vrijwel altijd weigeren een confrontatie aan te gaan met het drama van de realiteit. Ze zetten elk masker op: onvermoeibare entertainers of geraffineerde stilisten, behendige performers of voortreffelijke prozaïsten.'

Kort Italiaans is een boek voor de fijnproevers, boordevol Italië, met altijd dat onmiskenbaar Italiaanse geluid.

Paperback | 303 Pagina's | Wereldbibliotheek | 2005 ISBN: 9028421165

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10658 door dettie
Citaat van de dag 7 september 2006

"Ik vraag mij af of een waarzegger niet moet lachen als hij een andere waarzegger tegenkomt."

Marcus Tullius Cicero

Romeins staatsman en schrijver

(106 v.C. - 43 v.C.)

Tijd voor maken pagina: 0.413 seconden