Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2006 - Italiaanse schrijvers

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10891 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 20 september 2006

"Wie met zichzelf kan lachen is nooit belachelijk."

Seneca

Romeins schrijver (55 v.C. - 39 n.C.)
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10896 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Tja, Marjo, juist de brede kennis van Eco in zijn boeken is mij een zegen. Daar geniet ik van. Dus het ophouden van het verhaal bij De Slinger van Foucault legde het absoluut af tegen de boeiende materie van kabala en de Tempeliers. Maar ik kan me voorstellen, dat genoeg lezers daar geen zin in hebben.

Ik denk dat de Wieringa boeken, een stuk luchtiger zullen zijn dan die van Eco. Wieringa staat om mijn te lezen "lijstje". Ik ben heel benieuwd of zijn boek mij kan behoren.

Marjo schreef : Wat mij betreft mogen ze toch een voorbeeld nemen aan Tommy Wieringa!! Hij doet onderzoek naar wat hij in zijn boeken beweert, zodat hij op geen enkele fout betrapt kan worden, maar zegt hij "dat ga ik allemaal niet de boeken vermelden, want dat wordt saai!"

En zo is dat..als ik veel over een onderwerp wil weten kies ik geen roman om te lezen.

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10897 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Ja, daar ben ik ook mee begonnen. Jaren geleden begonnen met verzamelen van deze hele serie, prachtig met de hand gebonden boeken. Maar ergens is er iets misgegaan, want ik heb maar 12 van de 16 delen die andere delen is niet meer aan te komen.

Uitgeverij Copppens en Frenks (tegenwoordig alleen nog Coppens) maakten boek voor boek in hun eigen achterkamer met echte huisvlijt, minitieus zonder haast. Daarom konden de levertijden bij hun klein uitgeverijtje flink oplopen, tot zelfs jaren. Nu is alleen Coppens overgebleven en opereert alleen nog vanuit Parijs en alleen nog via internet. Nieuwe uitgaven zijn niet meer via de boekhandel te krijgen.

Maar terug naar Pirandello. Sinds ik het eerste verhaal begon te lezen, onstond er al snel een grote bewondering voor deze Italiaanse schrijver. Wat ik zo frappant vond, is dat ieder verhaal opnieuw een juweeltje is; er zijn geen matige, laat staan slechte bij. Constant hoge kwaliteit. Het zijn verhalen om te herlezen, herlezen, herlezen...en herlezen.

Bernadet schreef : De reis

Luigi Pirandello

Rond 1922 begint Luigi Pirandello (1867-1936) met het schrijven van zijn novellen. De dood van de auteur verhinderde echter de oorspronkelijke opzet: voor elke dag van het jaar één verhaal.

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10916 door dettie
Bellissimo!

diverse auteurs

Acht novellen en verhalen van even zovele auteurs die een belangrijke stempel hebben gedrukt op de ontwikkeling van de moderne Italiaanse literatuur.

Kleine juwelen van vertelkunst die, ondanks hun beknoptheid, een goed beeld geven van het oeuvre van de opgenomen auteurs.

Met verhalen Giuseppe Borgese, Dino Buzzati, Tommaso Landolfi, Cesare Pavese, Luigi Pirandello, Leonardo Sciascia, Giani Stuparich, Federigo Tozzi

Goossens, 1994, paperback, 95 pag.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10917 door dettie
Citaat van de dag 21 september 2006

"Levenskunst is niet in de laatste plaats het talent om van iets noodzakelijks af te zien teneinde zich iets overbodigs te kunnen veroorloven."

Vittoria de Sica

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10919 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Kwijl, kwijl, die onderkoningen heb ik al zeker drie keer in mijn handen gehad (en weer neergelegd :( ).

Errug verleidelijk!

Tijd voor maken pagina: 0.404 seconden