Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2016 - LEVEN en lezen

Lees meer
9 jaren 10 maanden geleden #77137 door dettie
Thema september 2016 - LEVEN en lezen werd gestart door dettie
Berdine heeft weer fraaie titels geleverd over het thema LEVEN.

elke dag een nieuw boek over dit thema op de thuispagina

www.leestafel.info/

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 10 maanden geleden #77139 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema september 2016 - Leven en lezen
Dat wordt dan vrij filosofisch of wetenschappelijk denk ik? Dit eerste al wel tenminste.

Lees meer
9 jaren 10 maanden geleden #77140 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema september 2016 - Leven en lezen
Ik geloof dat dit de enige filosofische titel op de lijst is, maar misschien weet Dettie er nog wel een paar.

Toevallig is dit een boek dat mij - al zoekende voor de lijst - dusdanig interesseerde, dat ik het als e-book bij de bieb leende. Het viel een beetje tegen. Ik begrijp wat Seneca wil zeggen over de mens, die, druk, druk, druk, alleen maar bezig is geld en goed te verzamelen, maar om nou te zeggen dat je helemaal voor je zelf moet leven en je medemens aan de kant schuiven, dat gaat me toch te ver. Nog afgezien van het feit dat niet iedereen rijk genoeg is om op zijn achterste te gaan zitten om de grote filosofen te bestuderen en de zin van het leven te ontdekken. Of daar de hersens niet voor heeft, dat kun je iemand ook niet kwalijk nemen. Het stoorde mij dat hij daar minachtend over doet.

9 jaren 10 maanden geleden #77141 door
Er is natuurlijk sinds de tijd waarin Seneca leefde ook wel het nodige veranderd.

Lees meer
9 jaren 10 maanden geleden #77142 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema september 2016 - Leven en lezen
De boodschap is van alle tijden. In zijn tijd waren er ook wel mensen die keihard moesten werken, puur om in leven te blijven, en geen tijd hadden om over het leven te gaan zitten filosoferen. Misschien nog wel meer dan nu. Maar ik neem aan dat je bedoelt dat de inzichten zijn veranderd. En misschien sprak Seneca met dit traktaat alleen tegen zijn "soortgenoten".

9 jaren 10 maanden geleden #77144 door
Ik denk dat Seneca alleen sprak tegen zijn "soortgenoten", die inderdaad de tijd hadden om de grote filosofen te ontdekken.

Tijd voor maken pagina: 0.708 seconden