Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2016 - LEVEN en lezen

Lees meer
9 jaren 10 maanden geleden #77150 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema september 2016 - Leven en lezen
Hehe Mijn leven was even chaotisch. Ik had een hulpprogrammaatje gedownload en kwam toen nergens meer in, dus virusscan eroverheen, en van alles geprobeerd en nu maar systeemherstel gedaan... vandaar dat ook het citaat er nog niet op staat. Ben net (het is 5 uur 's middags) klaar vanaf 1 uur! Pffff maar... het is gelukt, gelukkig.

Nee hoor Marjo, schrik maar niet, het wordt geen filosofisch wetenschappelijke maand. Maar net als bij Berdine sprak dit boekje me gelijk aan. Ik heb meerdere boekjes van Seneca staan en deze leek me ook prettig om te lezen. Ik heb het vanochtend ook besteld Berdine! :D

Als het goed is krijg ik het morgen al.

Je hoort nog van me.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 10 maanden geleden #77151 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema september 2016 - Leven en lezen
Ik hoop dat het jou niet tegenvalt!

Lees meer
9 jaren 10 maanden geleden #77152 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema september 2016 - Leven en lezen
Ik had er geen problemen mee gehad hoor. Het zou weer eens heel andere boeken laten zien. Een maand lang is ook wel veel, maar ik heb het in ieder geval liever dan dat het de alternatieve kant in gaat. Maar: jullie zijn aan zet, ik zie het wel!

Lees meer
9 jaren 10 maanden geleden #77153 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema september 2016 - Leven en lezen
Wat bedoel je met de alternatieve kant? Allemaal levenslessen of zo?

Lees meer
9 jaren 10 maanden geleden #77154 door dettie
De lengte van het leven

Seneca

Druk, druk, druk. Dagen en jaren vliegen voorbij. Wat is het leven toch kort! Het zijn veel gehoorde uitspraken, maar de Romeinse filosoof

Lucius Annaeus Seneca vindt ze absolute onzin.

In De brevitate vitae (‘Over de kortheid van het leven’) verklaart hij zich nader. Het leven te kort? Welnee, het duurt lang genoeg. Maar dan moet je je tijd wel goed gebruiken, bijvoorbeeld door grote denkers te lezen: zo krijg je letterlijk eeuwen erbij. Maar de meeste mensen verspillen hun tijd en komen niet toe aan werkelijk leven.

In fraaie anekdotes over beroemde en minder beroemde Romeinen gaat het over tomeloze ambities en winstbejag, over domheid en verveling.

En over het eindeloos uitstellen van goed leven tot ‘later’. De kritiek klinkt soms verrassend modern. Zo is Seneca streng voor mensen die de hele dag alleen maar bezig zijn met ‘balspel’. Of in de zon liggen. Gebruik je tijd verstandig, blijf zelf de baas ervan, kies voor het hier en nu. Wie De lengte van het leven leest heeft geen cursus timemanagement meer nodig.

Recensie

Een klein juweeltje van de hand van Seneca, de stoïcijnse filosoof die tweeduizend jaar geleden met groot psychologisch inzicht levenslessen gaf die onverminderd actueel zijn (zijn werk staat niet voor niets centraal op het vwo-examen Latijn 2013). Dit boekje is bedoeld voor mensen die vinden dat het leven te kort is. Volgens Seneca pakken die mensen hun leven niet goed aan: zij haasten zich van het verleden naar de toekomst en verspillen daarbij het kostbaarste dat ze hebben: tijd.

De vertaler, Vincent Hunink, heeft een tekst geleverd die van de regels spat alsof hij gisteren geschreven is: vrijer dan de eerdere vertaling van Tjitte Janssen, met alle aandacht niet alleen voor de denker Seneca, maar tevens voor de taalvirtuoos die hij ook was. Met een kort nawoord en een verklarend overzicht/register van de in de tekst genoemde personen. Gebonden uitgave in pocketformaat; normale druk.

Dr. D.G. van der Steen

ISBN 9789025369576 | Paperback | 80 pagina's | Singel uitgeverij | augustus 2012

Vertaald door Vincent Hunink

Lees meer
9 jaren 10 maanden geleden #77155 door dettie
Citaat van de dag

Zij leven niet, zij nemen zich alleen maar voor te gaan leven: alles stellen zij uit.

Seneca

(toch maar even een citaat erbij gezocht)

Tijd voor maken pagina: 0.488 seconden