Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema juli 2013 Alles, behalve Nederlands

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53585 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema juli 2013 Alles, behalve Nederlands

Japan (Japans: 日本 Nippon, Nihon - letterlijke betekenis: oorsprong van de zon - 大和 Yamato is de naam voor het oude Japan) is een eilandstaat ten oosten van het Aziatische continent. Het land wordt gevormd door 6.852 eilanden in de Grote Oceaan. De grootste eilanden zijn Hokkaido, Honshu, Shikoku en Kyushu, die samen 97% van de totale oppervlakte van Japan beslaan.

De vroegste werken uit de Japanse literatuur zijn de Kojiki en Nihon Shoki kronieken en de Man'yōshū poëzie uit de 8e eeuw en geschreven in Chinese karakters.

Natsume Soseki en Mori Ōgai waren de eerste "moderne" schrijvers van Japan, gevolgd door Ryunosuke Akutagawa, Jun'ichirō Tanizaki, Yasunari Kawabata, Yukio Mishima en meer recentelijk, Haruki Murakami. Japan heeft twee winnaars van de Nobelprijs voor de Literatuur, te weten Yasunari Kawabata (1968) en Kenzaburo Oë (1994).

Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Japan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53605 door dettie
Elizabeth en haar Duitse tuin

Elizabeth von Arnim

Ik houd van mijn tuin... het is wel eens gebeurd, afgelopen winter, dat ik van louter plezier heb gedanst in mijn stijf bevroren tuin, ondanks mijn leeftijd en mijn kinderen. Maar ik deed het wel achter een struik, met gepaste eerbied voor de goede vormen. Dat schrijft von Arnim in het boek over haar tuin. Binnen zijn er bedienden, maaltijden en meubels. En binnen is ook haar rechtschapen Teutoonse echtgenoot, die bij Elizabeth een mengsel van irritatie en affectie oproept. Maar buiten kan ze ontsnappen aan de dagelijkse routine, kan ze haar boeken lezen, met haar drie kinderen spelen - en naar hartelust tuinieren.

NBD|Biblion recensie

Een boekje dat in 1898 werd geschreven over een tuin. Elizabeth von Arnim, geboren in Australie, trouwde met een Duitse graaf en bracht de begintijd van haar huwelijk door op het Duitse platteland. In die tijd hadden vrouwen weinig vrijheden en mochten zich alleen met het huishouden bezighouden. Elizabeth vormde hierop een uitzondering en bracht met haar kinderen zoveel mogelijk tijd in haar tuin door. Haar grote frustratie was dat zij er niet zelf in mocht werken, maar een tuinman nodig had. Die las zij voor uit tuinboeken om hem te vertellen hoe het moest. Al haar 'speldengeld' besteedde ze aan planten.

Het kleine boekje is zeer goed vertaald en leest als een roman, vooral omdat de schrijfster voor die tijd behoorlijk moderne opvattingen over de emancipatie van de vrouw had. De doelgroep is niet de groep mensen die precies willen weten hoe ze een tuin moeten spitten, maar de liefhebbers van tuinliteratuur, die al dan niet een eigen tuin hebben.

(Biblion recensie, H. Otter-van Dijk)

ISBN 9789077276044 Hardcover 159 pagina's Mets en Schilt Uitgevers april 2003

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53606 door dettie

De Bondsrepubliek Duitsland (Duits: Bundesrepublik Deutschland), kortweg Duitsland (Duits: Deutschland), is een land in Centraal-Europa. Het heeft een grondgebied van 357.022 km² en grenst in het noorden aan de Oostzee, de Noordzee en Denemarken, in het oosten aan Polen en Tsjechië, in het zuiden aan Oostenrijk en Zwitserland en in het westen aan Frankrijk, Luxemburg, België en Nederland. Duitsland heeft met 81.305.856 (2012) inwoners de grootste bevolking van alle landen in de Europese Unie. De hoofdstad en grootste stad van het land is Berlijn.

De taal die in Duitsland wordt gesproken is hoofdzakelijk Duits. Deze Germaanse taal is nauw verwant aan het Nederlands, Engels en de Noord-Europese talen. Duits wordt ook in Oostenrijk, Zwitserland en andere aan Duitsland grenzende landen gesproken, maar het Duits heeft nergens zoveel sprekers als in Duitsland zelf. Naast het Standaardduits, ook Hochdeutsch genoemd, zijn er dialecten. De belangrijkste grens daarbij is die tussen de Noord- en de Zuid-Duitse dialecten. In het noorden werd oorspronkelijk Nederduits (Platt) gesproken. De dialecten van het zuidwesten (waarbij taalkundig ook het Zwitserduits hoort) verschillen van de rest.

Bron: Wikipedia

Tijd voor maken pagina: 0.401 seconden