Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema juli 2013 Alles, behalve Nederlands

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53325 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema juli 2013 Alles, behalve Nederlands

Thailand, officieel het Koninkrijk Thailand, is een koninkrijk in Zuidoost-Azië. De hoofdstad van Thailand is Bangkok. Tot 1939 heette het land Siam. De Thaise naam van het land is "Prathet Thai", waarbij Prathet land betekent en het woord Thai wel geïnterpreteerd wordt als vrij. In dat geval zou Thailand dus letterlijk "vrij land" betekenen.

Thailand wordt in het oosten begrensd door Laos en Cambodja, in het westen door Myanmar en de Andamanse Zee, in het uiterste zuiden door Maleisië en in het zuidoosten door de Golf van Thailand, een onderdeel van de Zuid-Chinese Zee.

De officiële taal is het Thai, dat de moedertaal is van ongeveer 90% van de bevolking. Daarnaast spreken veel volkeren in het Noorden, Noordoosten en Westen van Thailand hun eigen talen, zoals de Akha, Lahu, Khmer en Mon.

Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Thailand

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53335 door dettie
De Ierse tuin

Tara Heavy

Aoife heeft absoluut geen groene vingers, maar als ze op een dag langs een verwaarloosde tuin loopt, beginnen ze toch te kriebelen. Ze overtuigt de weinig ondernemende eigenaar dat zij de juiste persoon is om de tuin op te knappen. Alleen kan ze dit klusje niet klaren, dus plaatst ze een advertentie. Twee vrijwilligers komen opdagen: Uri, een bejaarde kleermaker, en Emily, een studente. Terloops bemoeien nog meer mensen zich met de tuin en ontspruit zich de ideale afleiding van Aoifes rommelige privéleven. En ook voor de anderen blijkt de tuin helende krachten te hebben...

Recensie

Lerares Engels Aoife probeert met haar zoontje na een traumatische gebeurtenis de draad in Ierland weer op te pakken. Haar oog valt op een prachtige, maar al veertig jaar verwaarloosde ommuurde tuin. Na toestemming om deze te mogen opknappen komen op haar advertentie om mee te helpen twee anderen af. Wat dan volgt zijn vaak ontroerende, soms onthutsende levensverhalen van allen die bij de tuin betrokken zijn. Maar ook komen er nieuwe vriendschappen (en soms meer) uit voort.

De auteur heeft de advocatuur verlaten om zich volledig, naast haar gezin, te kunnen weiden aan het schrijven. Ze doet dit voorbeeldig, in de trant van Maeve Binchy. De verhaallijn is consequent en ze werkt prachtig toe naar een climax, zodat de lezer even de tijd vergeet.

Kleine druk.

Drs. Fieke Nugteren

ISBN 9789045305929 Paperback 320 pagina's Boekerij juni 2012

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53336 door dettie

Ierland (Iers: Éire, Engels: Ireland) is een Europees land dat ongeveer 80 procent van het gelijknamige eiland beslaat. De andere twintig procent van dit eiland bevat de staat Noord-Ierland, dat tot het Verenigd Koninkrijk behoort.

Om het land van dat eiland te onderscheiden wordt het vaak aangeduid als de Republiek Ierland (Iers: Poblacht na hÉireann, Engels: Republic of Ireland). Deze aanduiding heeft sinds 1949 de status van officiële beschrijving van het land. De officiële, protocollaire naam is echter, sinds 1937, kortweg Ierland.

Het nationale symbool van Ierland is een Keltische harp, die ook op de Ierse euromunten afgebeeld staat. Maar ook wordt vaak de klaver (shamrock) gebruikt als nationaal symbool, onder meer door het nationale rugbyteam.

Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Ierland_%28land%29

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53338 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: thema juli 2013 Alles, behalve Nederlands
Ha, dat had ik wel verwacht, dat je vandaag Moeyaert zou kiezen! :lol:

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53339 door dettie
Oh wat grappig, want ik plukte er zomaar een uit je lijst!

Maar het lijkt me wel een erg leuk boek!

Dettie

Lees meer
12 jaren 11 maanden geleden #53340 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: thema juli 2013 Alles, behalve Nederlands
Dat is dan toevallig! Ik dacht dat Moeyaert een streepje voor zou hebben. Misschien dan alleen bij mij en heb ik mijn gedachte overgeseind, haha!

Tijd voor maken pagina: 0.390 seconden