Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2009 - Nederl. Indie/Indonesië

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30556 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Die zin slaat op allebei natuurlijk, omdat de kern van het boek ook in de film zit, maar de film gaat verder dan dat.

De film is meer expliciet.

Bij de film was Launspach niet, hij zou later een lezing houden, maar het werd een onderonsje, heel gezellig..
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30557 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Bij ons in de omgeving draait deze film niet helaas.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30558 door dettie
Indië voorbij

Geen gewoon Indisch meisje,

Vaders van betekenis,

De honden van Slipi

Marion Bloem

Al meer dan vijfentwintig jaar staat het hele oeuvre van Marion Bloem in het teken van het aanpassingsproces van de Indische mens in Nederland. Als kind van Indische ouders die in 1950 naar Nederland zijn gekomen, wordt zij sinds haar debuut 'Geen gewoon Indisch meisje' gezien als het boegbeeld van de tweede generatie Indische Nederlanders.

Marion Bloem is een multitalent. Behalve schrijfster is ze filmmaakster en beeldend kunstenares. Haar Indische romans staan in het teken van de integratie van de Indische Nederlanders in de Nederlandse samenleving. Bloem realiseert zich dat alle geschiedenissen van de 'Indo' in de tijd verloren zullen gaan. Ze tracht deze geschiedenis voor dat lot te behoeden en vast te leggen.

De drie romans 'Geen gewoon Indisch meisje', 'Vaders van betekenis' en 'De honden van Slipi' die in deze bundel zijn samengebracht zijn de belangrijkste Indische romans van deze meer dan getalenteerde schrijfster. Het is een aanwinst deze romans nu in een band verzameld te zien. Paperback; kleine druk.

ISBN 9789029571593 Paperback 531 pagina's | Arbeiderspers | mei 2009

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30559 door dettie
Citaat van de dag

"de onvolprezen geur van Indisch eten

je huis gezellig en klein

we dronken tjendol en na 't festijn

zat ik op mijn knieen bij je voeten

en zong je Terang Bulan voor mij"

middel43.tripod.com/id2.html

Tjendol is een verfrissende ijskoude drank van suiker en kokos uit Indonesië. Tjendol, de kleine sliertjes die erin zitten worden oorspronkelijk gemaakt van hunkweemeel. Dit meel van Katjang idjobonen is te koop in toko’s. Maar er kan ook gewoon rijstebloem en maïzena voor gebruikt worden.

Terang bulan is een populair Indonesisch liedje in krontjong-stijl, dat nog uit de koloniale tijd dateert. De melodie ervan is later door de staat Maleisië overgenomen voor zijn nationale volkslied.

Zie ook: nl.wikipedia.org/wiki/Terang_Bulan

Dettie

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30560 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
De film 'Oeroeg' draait sowieso nergens meer. Er zijn alleen speciale vertoningen, zoals die hier gisteren. (aldus Launspach).

Goh Marion Bloem is hier ook al in de buurt deze week..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30563 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht

Dettie schreef : Bij ons in de omgeving draait deze film niet helaas.

De film Oeroeg is aan het begin van De Nederland leest actie uitgezonden op televisie.

Onze biblioheek heeft een video van Oeroeg te huur; misschien is dat bij jullie bibliotheek ook zo, Dettie.

Ik heb zelf geen behoefte om de film te zien; ik vond de roman prachtig en ik zou het jammer vinden als mijn beeld over het boek verstoord zou worden door de filmbeelden en de interpretatie van de regisseur.

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Tijd voor maken pagina: 0.428 seconden