Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2009 - Nederl. Indie/Indonesië

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30566 door maupi

Dettie schreef : Vanwege het boek Oeroeg dat gelezen wordt in het kader van Nederland leest is deze maand het thema Nederlands Indië/Indonesië.

Ha Dettie, toen ik las welk thema de leestafel deze maand heeft, ging ik meteen naar de site. Helemaal mijn thema! Ik ben benieuwd welke boeken er allemaal langskomen.

Misschien had je hier al naar gelinkt: www.kitpublishers.nl/smartsite.shtml?ch=FAB&id=33693&ThemeID=22

Misschien niet, dan is het een tip van mij voor deze Indische leesmaand dat het Koninklijk Instituut voor de Tropen het geweldige initiatief heeft opgepakt om de zog. 'Indische damesromans' opnieuw uit te geven.

Grpet

maup
Laatst bewerkt doormaupi.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30567 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
ha maupi

Je het is ook helemaal mijn thema, ik ben vandaag al naar diverse Pasar Malams geweest, allerlei heerlijke hapjes geproefd, gamelan en krontjong muziek gehoord, boeken gelezen enz enz. Allemaal virtueel welliswaar maar evengoed is het een bijzondere reis.

Het blijft fascineren!

Bedankt voor de link, of eigenlijk niet bedankt, voor zulke boeken bezwijk ik accuut natuurlijk. U jaagt mij op kosten :D .

Grpet van Det
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30586 door dettie
Rubber

Madelon Szèkely-Lulofs

Herdruk van het debuut van de schrijfster (1899-1958) dat bij verschijnen in 1931 sensatie verwekte en vele drukken beleefde.

Van 1918 tot 1930 woonde zij als plantersvrouw in Deli (Oost-Sumatra), centrum van rubber- en tabakscultures. Het was een harde, materialistische, onversneden koloniale maatschappij waar tienduizenden contractkoelies voor een schijntje werkten onder leiding van Europees hoger personeel, dat in de hoogconjunctuur van de jaren twintig fabelachtige inkomens verdiende.

De auteur geeft een indringende beschrijving van het zware, saaie planterswerk, de obsessie met geld en, toen de winsten maar stegen, de roes van materiële overvloed, drank en vrouwen, die pas door de crisis van 1929 werd ontnuchterd.

Dit boek vormt ook nu nog boeiende leesstof. Integrale uitgave met inleiding over de schrijfster en haar roman. Verzorgde uitgave, kleine druk.

(Biblion recensie, Redactie...)

ISBN 9789054290117 Paperback 405 pagina's | Uitgeverij Conserve | februari 1992

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30587 door dettie
'Citaat' van de dag

Wortels

Ik heb geen wortels hier

Ik moet mijn eigen wortels maken

Waspeen..bospeen..winterpeen

met pieterselie

voor de smaak en ach

laat me maar begaan toch.

Ik klets maar raak.

Ik laat me hier geen knollen

voor citroenen verkopen

Dat heb ik zo langzamerhand wel geleerd.

Oebi...ketella met goela djawa

voor de smaak en ach

laat me maar toch.

Ik klets maar raak.

(Oebi = zoete aardappel

ketella = -wortelstok van een tropische plant -cassave

Goela djawa = Ongeraffineerde rietsuiker)

middel43.tripod.com/id2.html

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30590 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht

Dettie schreef : Rubber

Madelon Szèkely-Lulofs

Herdruk van het debuut van de schrijfster (1899-1958) dat bij verschijnen in 1931 sensatie verwekte en vele drukken beleefde.

In 2005 verscheen van Kester Freriks Madelon, het verborgen leven van Madelon Szèkely - Lulofs.

In zijn roman Madelon beschrijft Kester Freriks het verborgen leven van Madelon Székely-Lulofs. Het gaat over haar liefdes, het tropenbestaan, haar huwelijk en haar kinderen.

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30595 door dettie
Ja het is vreselijk, ik kwam dit boek van Freriks tegen jeannette en ook dat wilde ik eigenlijk gelijk hebben.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.439 seconden