Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2009 - Nederl. Indie/Indonesië

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #30794 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dus ben ik toch bang dat dit onderwerp niet echt leeft in Nederland.

Maar ja, voordat het een Nederland leest boek was, leefde het bij mij ook niet...
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #30795 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht

Marjo schreef : Dus ben ik toch bang dat dit onderwerp niet echt leeft in Nederland.

Volgens mij is er in Nederland altijd veel belangstelling geweest voor literatuur uit Nederlands-Indië. De boeken van Hella Haase, Adriaan van Dis, Jeroen Brouwer, maar ook die van Marion Bloem konden zich verheugen op veel lezers.

Het probleem van 'Nederland leest' is volgens mij dat het voor "de zoveelste keer" weer dezelfde problematiek onder de aandacht wil brengen.

De meeste mensen vinden het leuk om een cadeautje van de bibliotheek te ontvangen; willen het boek ook nog wel een keer (her)lezen, maar zitten niet te wachten op achtergrondinformatie van voor hen bekende thematiek.

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #30796 door marjo
Zoiets zei de man die het boek besprak afgelopen zondag ook, maar er is toch weer een hele nieuwe generatie opgestaan?

Ik denk dat er de afgelopen twintig jaar zeker niets meer gedaan is aan dit thema. De schrijvers die je noemt schreven ook al eerder hun boeken (en worden nauwelijks meer gelezen volgens mij).

Het was dus een nieuwe poging waard, vind ik. Maar ja..als het niet aanslaat, wat moet je dan!

Een geschiedenisthema blijft moeilijk.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #30797 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik denk inderdaad dat vooral publiciteit en enthousiasme mensen motiveert om warm te lopen voor het onderwerp.

Persoonlijk heeft dit onderwerp me altijd aangesproken maar of jongere mensen het aanspreekt en zullen lezen over Ned. Indië? Geen idee. Misschien als ze het besproken wordt in een geschiedenisles?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #30799 door marjo
Geeuw, geeuw...ik hoor het de jeugd al zeggen.

Alles valt en staat met een enthousiaste leraar natuurlijk.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #30801 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht

Dettie schreef : Ik denk inderdaad dat vooral publiciteit en enthousiasme mensen motiveert om warm te lopen voor het onderwerp.

Persoonlijk heeft dit onderwerp me altijd aangesproken maar of jongere mensen het aanspreekt en zullen lezen over Ned. Indië? Geen idee. Misschien als ze het besproken wordt in een geschiedenisles?

Heeft onderzoek niet aangetoond dat lezers vooral 50 + vrouwen zijn?

Jonge mensen, twintigers en dertigers, hebben het tegenwoordig zo druk: opleiding, carriere, relatie, kinderen. Die hebben volgens mij nauwelijks tijd om te lezen, laat staan dat ze tijd hebben om naar een literaire thema avond te gaan!

Ik geloof niet dat ik ooit iemand onder de veertig jaar gezien heb op een literaire avond...

Het Nederland Leest boek is een roman die meer dan 60 jaar geleden is verschenen.

Recent verschenen literatuur die jongeren wel aanspreekt zijn volgens mij romans als: Het diner van Herman Koch en Alleen maar nette mensen van Robert Vuijsje.

Frappant is natuurlijk het feit dat Oeroeg de debuutroman van Hella Haase was.

Men had meer dan 60 jaar geleden de moed om een debuutroman te kiezen als boekenweekgeschenk!

Jeannette

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Tijd voor maken pagina: 0.503 seconden