Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2009 - Nederl. Indie/Indonesië

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30764 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag

Java, mijn land,

Wat ben je toch mooi

Met je paars-blauwe vulkanen

En je vorst’lijke tooi

Van immer goud-golvende velden

Hoe weids is je einder,

Hoe ver je verschiet

Java, mijn land,

Hoevelen kennen je niet?

(Geplaatst met toestemming van

middel43.tripod.com/id2.html )
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30765 door dettie

Ellen schreef : Hmpf, even gemist dit thema (tot nu toe). Groot nieuws: ik heb de geïllustreerde editie van Max Havelaar zaterdag uitgelezen!! Een boek waarvan ik ooit gezworen heb het nooit te zullen lezen (ja, middelbareschoolsyndroom).

En eigenlijk was het best een aangename (lees)ervaring :oops: en nog steeds, helaas, een heel actueel boek. Origineel van opzet, met een onvergetelijke Droogstoppel. Maar, eerlijk is eerlijk, Oeroeg blijft mijn favoriet. Prachtig geschreven en het raakte me diep. Met een thema dat nu ook nog heel erg actueel is.

Het lied en de waarheid kon mij niet heel erg bekoren, maar dat wordt veroorzaakt door de jeugdige hoofdpersoon. Ik heb gemerkt dat jonge hoofdpersonen bij mij zelden 'werken'.

De rest van de tot nu toe genoemde boeken heb ik niet gelezen ...

Heel lang geleden (20 jaar?) heb ik Max Havelaar met veel plezier gelezen. Het viel mij toen erg mee want ik had een loodzwaar verhaal verwacht. Echt goed herinneren doe ik het me niet meer maar wel dat ik het een prettig boek vond.

De boeken die bij het thema genoemd worden zijn de enige boeken die we niet zelf gelezen hebben. Ik zoek op internet passende boeken erbij en een enkele keer sturen Leestafelleden ook titels voor een thema. (Zo ook deze keer) Ik ben wel verrast dat er zo'n enthousiasme is voor het thema Nederlands Indië/Indonesië. Leuk!

Dettie

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30781 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Des te vreemder is het dat de activiteiten die hier in de stad georganiseerd werden rondom ' Oeroeg' en Nederlands-Indië slecht bezocht werden. Schandalig weinig mensen!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30782 door dettie
En hier werd er in de bieb schandalig weinig aandacht besteed aan Oeroeg en Hella Haasse. Er hingen alleen grote posters en er lag een enorme stapel Oeroegs en dat was het.

Dettie

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30792 door dettie
De atlasvlinder

Aya Zikken

In het voormalig Nederlands-Indië arriveren de onderwijzeres mevrouw Borneman en haar nichtje Oetari in de Europese gemeenschap van een klein plaatsje. Hun komst wordt aangekondigd door een atlasvlinder. De aanwezigheid van de onderwijzeres verandert alles in de kleine gemeenschap: alle met moeite overeind gehouden relaties komen plotseling bloot te liggen.

De atlasvlinder verscheen voor het eerst in 1958 en is een van de hoogtepunten in het oeuvre van Aya Zikken, die in september 2009 haar negentigste verjaardag viert.

Aya Zikken (1919) verhuisde als zesjarige met haar ouders van Nederland naar Nederlands-Indië. Tot nu toe publiceerde ze meer dan dertig romans en verhalenbundels. In 1997 kreeg ze de Anna Bijns Prijs voor haar gehele oeuvre toegekend.

ISBN 9045016451 harde kaft, 168 pagina's |Uitgeverij Atlas | september 2009

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30793 door dettie
Citaat van de dag

"Waarom draait het welbeschouwd, vroeg ook de rups al voor hij als vlinder uitvloog."

Hildegard Knef

Tijd voor maken pagina: 0.498 seconden