Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2009 - Nederl. Indie/Indonesië

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30608 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht

Dettie schreef : Ja het is vreselijk, ik kwam dit boek van Freriks tegen jeannette en ook dat wilde ik eigenlijk gelijk hebben.

Ik word ook "hebberig" van dit thema Dettie!

Ik heb ook al verlekkerd gekeken naar de site van het Konklijk Instituut voor de Tropen.

En dan is de maand nog maar net begonnen...

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30627 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
He...goed thema dit. Leuk!

En daarmee moet wel een maand te vullen zijn volgens mij.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30637 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dochters van de archipel

Griselda Molemans

Over de migratie van de 'eerste generatie' vrouwen uit voormalig Nederlands-Indië naar Nederland is veel geschreven, maar nooit eerder spraken de betrokkenen zelf zo openlijk over hun ervaringen. Griselda Molemans voerde persoonlijke en openhartige gesprekken met vrouwen van Indische, Molukse, Chinese, Toraja, Papua, Perkeniers en Indo-Afrikaanse afkomst over hun achtergrond en hun komst naar Nederland. Tijdens de oorlog voerden velen een dagelijkse strijd om te overleven. Een deel van de vrouwen kwam gescheiden van echtgenoten en familieleden terecht in burgerinterneringskampen, een deel moest buiten de kampen zien te overleven.

Na de soevereiniteitsoverdracht door Nederland in 1949 besloten velen de onafhankelijke republiek Indonesië te verlaten uit angst voor een 'tweederangs' bestaan. Zij vertrokken naar het onbekende Nederland waar zij niet direct met open armen werden ontvangen. Dochters van de Archipel is een aangrijpend boek over hoe de gerepatrieerde vrouwen oorlog, tegenslag en verdriet overwonnen om uiteindelijk een nieuw bestaan op te bouwen in hun tweede moederland.

NBD|Biblion recensie

Persoonlijke herinneringen van 10 na de soevereiniteitsoverdracht (1949) naar Nederland gerepatrieerde Indo-Europese vrouwen zijn in dit boek bijeengebracht. Hun vooroorlogse jeugdjaren, ervaringen gedurende de Tweede Wereldoorlog, Bersiap-tijd en daarna, hun overwegingen waarom ze Indonesie verlieten, hun repatriatie en verblijf in Nederland worden hier openhartig door de hoofdpersonen verteld.

Bij de keuze van haar vertelsters gaat de auteur eerlijkheidshalve uit van het feit dat er rassenonderscheid was in de vooroorlogse Nederlands-Indische samenleving. Dat levert nieuwe eye-openers op en maakt al die herkenbare verhalen des te interessanter. Een heel leesbaar stukje Nederlands-Indische geschiedenis met voor-/nawoord, unieke zwartwitfoto's, een verklarende woordenlijst Indonesisch-Nederlands en bibliografie. Verzorgde opmaak, gepast omslag.

(Biblion recensie, G.T. Tjen-A-Kwoei)

ISBN 9789054290117 Paperback 221 pagina's | Uitgeverij Balans | november 2004
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30638 door dettie
Citaat van de dag

Indonesisch spreekwoord

* "Tong kosong nyaring bunyinya."

o Een lege trommel geeft veel geluid.

o Betekenis: Een persoon die veel praat is meestal leeg van binnen (weinig kennis).
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden - 16 jaren 8 maanden geleden #30639 door dettie
Het lied en de waarheid, het themaboek van vandaag, staat in mijn geheugen gerangschikt als boek over Nederlands Indië / Indonesië. Prachtig boek overigens. Nu lees ik dus dat het maar deels over Indië gaat. Heb ik toch een selectief geheugen...

Dettie
Laatst bewerkt 16 jaren 8 maanden geleden doordettie.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30650 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Oh...in mijn hoofd gaat het ook over Indie. Alleen het einde speelt zich af in Nederland, toch?

Herinner me vooral hoe prachtig het werd beschreven door de ogen van een kind.

Heel erg mooi boek inderdaad.

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.420 seconden