Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2009 - Nederl. Indie/Indonesië

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30742 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dit lijkt me een prachtig en indrukwekkend boek.

Op m'n verlanglijst gezet... wie weet is Sinterklaas zo lief :D

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30743 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht

Dettie schreef : De njai

Reggie Baay

Alweer een interessant boek! Wil ik ook lezen...

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30748 door dettie
Toean Petoro van Mamasa

Pieter Cornelis Smit

Dit boek beschrijft het bijzondere levensverhaal van Pieter Cornelis Smit senior (Piet), een bestuursambtenaar in het voormalige Oost-Indië. Piet werd geboren in Amsterdam in 1908, maar bracht het grootste deel van zijn jeugd in Indië door. Hij volgde een academische studie in Nederland en begon zijn carrière in 1932 als controleur BB. Dit boek vertelt over leven, werk en relaties onder moeilijke omstandigheden in erg afgelegen eilanden. Van 1942 tot 1945 zat de familie in diverse Japanse kampen. In 1950, nadat het land de republiek Indonesië werd, ging de familie terug naar Nederland waar Piet werkte tot zijn pensionering in 1973.

De memoires in dit boek zijn gebaseerd op herinneringen en pretenderen geen 100 % historische accuratesse. Pieter Cornelis Smit junior (Peter) heeft zijn vader gevraagd, zijn levensloop op papier te zetten om deze geschiedenis voor zijn nageslacht te bewaren.

Het boek is een waardevol document over een stukje historie dat de levens van veel mensen heeft beroerd en veranderd en is het daarom zeker waard om vastgelegd te worden.

ISBN 9789076958927 Paperback 170 pagina's Mijneigenboek.nl | mei 2003

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30749 door dettie
Citaat van de dag

"In den vreemde ben ik gebleven

Geboren in het mooie Indie,

werd ik oud in Nederland.

terugkeer was niet mogelijk,

want Indie is nu een ander land."

(Geplaatst met toestemming van

middel43.tripod.com/id2.html )

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30761 door Ellen
Beantwoord door Ellen in topic Re: bericht
Hmpf, even gemist dit thema (tot nu toe). Groot nieuws: ik heb de geïllustreerde editie van Max Havelaar zaterdag uitgelezen!! Een boek waarvan ik ooit gezworen heb het nooit te zullen lezen (ja, middelbareschoolsyndroom).

En eigenlijk was het best een aangename (lees)ervaring :oops: en nog steeds, helaas, een heel actueel boek. Origineel van opzet, met een onvergetelijke Droogstoppel. Maar, eerlijk is eerlijk, Oeroeg blijft mijn favoriet. Prachtig geschreven en het raakte me diep. Met een thema dat nu ook nog heel erg actueel is.

Het lied en de waarheid kon mij niet heel erg bekoren, maar dat wordt veroorzaakt door de jeugdige hoofdpersoon. Ik heb gemerkt dat jonge hoofdpersonen bij mij zelden 'werken'.

De rest van de tot nu toe genoemde boeken heb ik niet gelezen ...

"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)
Laatst bewerkt doorEllen.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30763 door dettie
Indonesië op vrijdagmiddag

Max de Bruijn

Van de koloniale tijd is in Indonesië allang afscheid genomen, maar iedereen weet er nog iets over Nederland, en bijna iedereen kent er de naam van Jan Pieterszoon Coen, veroveraar en stichter van Batavia, het huidige Jakarta. De jongere generaties in Indonesië kennen geen Nederlands meer, maar vrijwel iedereen kent de krachtterm 'hodverdommes'. Wat is er nog merkbaar van Nederland en het Nederlands in onze vroegere kolonie? Hoe is de huidige relatie tussen de Indonesiër en de Nederlander? Hebben ze nog wat met of tegen elkaar?

Max de Bruijn, koloniaal historicus, beschrijft vanuit zijn persoonlijke ervaringen, via alledaagse details, de banden en de verschillen tussen Nederlanders en Indonesiërs. Zijn scherpe en vrolijke vignetten brengen het verleden, de actualiteit en de hedendaagse politiek van Indonesië tot leven en maken de fysieke en sociale omgeving voelbaar.

Max de Bruijn (1966) is historicus. Voor het Rijksmuseum Amsterdam maakte hij tentoonstellingen en boeken over de Verenigde Oostindische Compagnie (voc). Zijn eerste roman Expats (2000) was een groot succes.

ISBN 9789023440635 Paperback 288 pagina's | De Bezige Bij | mei 2009

Tijd voor maken pagina: 0.518 seconden