Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2009 - Nederl. Indie/Indonesië

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden - 15 jaren 11 maanden geleden #30541 door dettie
Vanwege het boek Oeroeg dat gelezen wordt in het kader van Nederland leest is deze maand het thema Nerlands Indië/Indonesië.

Veel leesplezier!

Dettie
Laatst bewerkt 15 jaren 11 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30543 door mira
Beantwoord door mira in topic Re: bericht
Weet je, de geschiedenis van 'Nederlands Indië' is in Vlaanderen nog altijd vrij onbekend, is mijn indruk, ik zeg maar, volslagen onbekend bij de goegemeente, we kennen Multatuli, .... Hella Haasse ja, ook de roots van 'Van Dis..'...en nog een en ander,....

Tja, zo essentieel voor de geschiedenis van het 'noorden', meestal toch onbekend terrein voor het 'zuiden'.

mira
Laatst bewerkt doormira.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30544 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja gek is dat hè. Nederlands Indië / Indonesië is trouwens bij veel Nederlanders ook niet meer zo bekend. Zeker bij de jongeren niet.

Mijn schoonvader en m'n oom moesten na WOII naar Indonesië. Moet je nagaan, heb je net 5 jaar oorlog gehad kan je weer een oorlog in! Ook voor de inwoners daar is het niet erg prettig geweest.

Persoonlijk vind ik het wel een boeiend onderwerp. Ik zou er wel meer over willen weten, meer over willen lezen maar... tijdgebrek.

Van Vlaanderen weet ik alleen een klein beetje over Belgisch Congo. Helaas zijn dat geen al te positieve verhalen, maar zo werkt dat vaak. Leuke geschiedenisverhalen hoor je zelden.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30545 door mira
Beantwoord door mira in topic Re: bericht
Volledig mee eens

mira
Laatst bewerkt doormira.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30551 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Vandaag heb ik de film gezien. Oeroeg dus. Die film is meer een aanvulling op het boek, dan een letterlijke verfilming. Waar Hella Haasse alleen een sfeertekening geeft vanuit het gezichtspunt van een Nederlandse jongen die bevriend is met een inlander, gaat de film dieper in op de achtergronden en vooral de oorlog die in het boek nauwelijks aan de orde komt. Aangrijpend is de film zeker, ook al zei Rik Launspach, de hoofdrolspeler, in de bijeenkomst erna, dat het in zijn ogen best scherper had gekund.

Het is vooral de onmogelijkheid van twee culturen om elkaar te begrijpen die je in het gezicht slaat.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30555 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Het is vooral de onmogelijkheid van twee culturen om elkaar te begrijpen die je in het gezicht slaat.

Maar daar ging Oeroeg toch over? De blanke jongen dacht dat hij zijn vriend begreep en alles van hem wist maar uiteindelijk wist hij helemaal niets, laat staan de beweegredenen en de diepgewortelde cultuur.

Ik begrijp dat Rik Launspach aanwezig was Marjo? Of was die bijeenkomst ook op film gezet?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.501 seconden