Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2008 - Klassieke literatuur *

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23259 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Zie mijn berichtje boven dat van jou Pieter.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

18 jaren 1 maand geleden #23260 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : Zie mijn berichtje boven dat van jou Pieter.

Dettie

Dankjewel, Dettie

Voor Grada: Grada, ik heb op jouw reacties van gisteren ook nog wat geschreven. Zie boven het thema van vandaag. Is het misschien zo dat jij uitsluitend van het Zenboedhisme uitgaat?

Pieter

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23261 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hier een site over wedergeboorte en reïncarnatie

www.maitreya.nl/boeddhisme-intro-wedergeboorte.htm

Dettie

die nu toch echt eens wat moet gaan doen ipv bezig zijn met dit onderwerp.
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden - 18 jaren 1 maand geleden #23262 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Ha Pieter! Ha Dettie!

Leuk deze uitwisseling. Dit onderwerp houdt me mijn leven lang al bezig en ik vind bijna niets zo interessant. Nu ja, op literatuur na dan! :D

Pieter, ik kan me je verwarring voorstellen.

De aanvullende informatie die jullie geven, is me allemaal bekend, hoor. En het zijn zeker bestaande en beoefende vormen van boeddhisme. Geen enkel misverstand. Ik had een beetje met opzet juist deze info gegeven, omdat het een minder bekende opvatting is over het boeddhisme. ;)

Maar wel de oorspronkelijke, voor zover we nu weten.

Boeddha heeft zelf nauwelijks iets opgeschreven over zijn leer. Hij heeft zijn eerste volgelingen die bij hem leefden, ook verboden dat te doen. Omdat hij ervan overtuigd was dat die niet uit de boeken te leren valt. Ieder mens moet hem zelf ondervinden in de praktijk van het eigen leven.

Omdat hij ook niet vereerd wilde worden als god of anderszins, heeft hij ook verboden om afbeeldingen van hem te maken. Of de van hem bekende kop nu wel of niet zijn echte gezicht is, weet niemand, maar echt waarschijnlijk is het niet.

Nogmaals: het boeddhisme is van oorsprong geen godsdienst.

Boeddha heeft het bestaan van een wereld buiten ons, van een god of meerdere goden, van hemel en hel buiten ons juist categorisch ontkend.

Hij ziet slechts dit leven, het hier en nu.

Vervolgens geeft hij een methodiek, een handleiding over hoe te leven, een weg die je zelf moet gaan in de praktijk. Met als resultaat verlichting ofwel verlossing uit het lijden.

Hoe weten we dit? Omdat er natuurlijk een eigenwijze volgeling was, die wel het een en ander heeft opgeschreven. Alleen is dit alles pas eeuwen later teruggevonden. En toen had het boeddhisme zich al over de wereldbol verspreid en waren er al legio interpretaties ontstaan.

Want - doordat het boeddhisme een methode is, zonder eigen leerstelligheden, is het in de loop van zijn eeuwenlange bestaan vaak integraal opgenomen in de bestaande godsdiensten van een land. Mocht een volk geloven in reïncarnatie of wedergeboorte? Dan werd dat moeiteloos opgenomen in het boeddhisme. Geloofde men in God? Boeddha kreeg goddelijke status. Of in meerdere goden? Boeddha kreeg opeens meerdere functies en voor iedere functie werd een god bedacht. Geloofde men in geesten of de Hel? Geen probleem: het boeddhisme was er open genoeg voor.

Eigenlijk is het vergelijkbaar met wat met het christendom is gebeurd. Hoeveel aanpassingen heb je daar niet? En hoeveel interpretaties met eigen richtingen en kerken en afscheuringen? Ook talloos!

Het boeddhisme is alleen veel ouder dan het christendom en veel meer verspreid over allerlei volken.

Dus wat wil je?

groetjes,

Grada :)

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt 18 jaren 1 maand geleden doorGrada.

18 jaren 1 maand geleden #23263 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Bedankt, Grada. Nu is me veel duidelijk. Wat me nog steeds intrigeert:

is het uiteindelijk streven naar volkomen verlangenloze onthechting niet erg egocentrisch? Kan het je dan nog wat schelen wat er om je heen gebeurt? Christendom, Islam en Humanisme blijven altijd voor een deel op de ander gericht. Als je je eigen verlangens ontkent is het dan nog mogelijk die van anderen te erkennen?

Pieter

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23265 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
ha Pieter,

Fijn dat de verwarring inmiddels optrekt. Net als het wolkendek hier. :)

Het is ook een ingewikkelde materie.

De vraag over het egocentrisme van het boeddhisme wordt heel vaak gesteld. Het was ook precies een van mijn allereerste vragen, toen ik me jaren geleden begon te verdiepen in deze leer!

Inmiddels kan ik zeggen dat het juist andersom werkt: hoe meer je je losmaakt van je eigen behoeften en verlangens, hoe meer je je in contact kunt voelen met de mensen om je heen. Hoe meer je erachter komt, dat je een bent met alle andere levende wezens en zonder hen niet kunt bestaan. En dat werkt bevrijdend, merkwaardig genoeg.

Maar - zoals ik al zei: het boeddhisme moet je doen. Dan pas kun je erachter komen wat het inhoudt. Voor die tijd lijkt veel van wat er beweerd wordt totale abacadabra en hokuspokus... :mrgreen:

groetjes, Grada

die eens de stad in zal om een expositie te gaan bekijken van een keramisch kunstenaar uit de tijd van het Art Deco: Arno Lehman

Fijne dag! :)

PS Ben jij natuurkundige van beroep? Je weet er altijd zoveel van.

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Tijd voor maken pagina: 0.469 seconden