Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2008 - Klassieke literatuur *

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden - 18 jaren 1 maand geleden #23325 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 23 mei 2008

"Boeken leiden naar kennis of naar waanzin."

Francesco Petrarca

(Dit is dus een uitspraak van Petrarca, niet van mij)

Dettie
Laatst bewerkt 18 jaren 1 maand geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23326 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ha, ha, je vond dat je dat er even bij moest zetten? Je zou het toch ook gezegd kunnen hebben?

Kennis en waanzin kunnen heel dicht bij elkaar liggen..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23327 door dettie
*grijns* Ja ik dacht ik zet het er maar even bij, voordat ze denken dat ik dat ook vind. :D

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23331 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Interessant Pieter, scheikunde!

En wat leuk dat je dan ook zo van taal en poëzie houdt. :)

Helaas heb ik het maar een jaar gehad op de middelbare school, van een rare leraar ook nog eens. Zo een die competitie een slecht ding vond en dus iedereen ongezien een zeven gaf. Als idee misschien leuk, maar ik vond het toen in elk geval niks. Veel geleerd heb ik ook niet. :( :lol:

Maar ik vond het wel toch ook wel een interessant vak, vooral het leren en het tekenen van de symbolen van al die stoffen! :D

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23334 door dettie
Polybios

Wereldgeschiedenis I en II

In het jaar 202 voor onze jaartelling versloegen de Romeinen hun Carthaagse tegenstanders in de slag bij Zama. Na een uitputtende en voor het voortbestaan van de republiek levensgevaarlijke oorlog, die achttien jaar had geduurd, was Rome in staat Carthago een vernederend vredesverdrag te dicteren (201). Ondanks de zware verliezen aan mensenlevens van de Romeinen en hun bondgenoten in Italië, ondanks de verwoestingen die Hannibals troepen er hadden aangericht, ondanks de ontvolking van het platteland groeide Rome in de decennia die volgden (ca. 200-130) uit tot de enige en vrijwel almachtige supermacht van het Middellandse-Zeegebied. Deze razendsnelle uitbreiding van de Romeinse macht was in de ogen van veel tijdgenoten, Romeinen en niet-Romeinen, een verbazingwekkende ontwikkeling. Een van deze tijdgenoten was de Griekse politicus Polybios. Hij vroeg zich af hoe en dankzij welke staatsvorm de Romeinen in zo’n kort tijdsbestek zo’n enorme macht hadden kunnen opbouwen en besloot deze vragen te beantwoorden met een geschiedwerk waaraan hij zo’n veertig jaar (ca. 160-120) werkte en dat onder zijn handen groeide tot een omvang die hem in het begin niet voor ogen had gestaan. Polybios’ werk is dus eigenlijk een zeer lang uitgevallen beantwoording van bovengenoemde vragen.

Hoewel van dit hele, in veertig boeken ingedeelde geschiedwerk slechts een derde deel bewaard is gebleven, geven de overgeleverde gedeelten toch een betrouwbare indruk van het werk en van de taakopvatting van de schrijver. De vragen die hij als uitgangspunt had genomen heeft hij, naar moderne inzichten en maatstaven gemeten, slechts ten dele beantwoord, maar aan zijn inzet en volharding, zijn serieus en methodisch zoeken naar het feitelijke verloop van de gebeurtenissen en hun causale samenhang kan niet getwijfeld worden.

Gebonden: harde kaft, 2403 pagina's Verschenen: mei 2007 Gewicht: 2635 gram Formaat: 222 x 155 x 108 mm Athenaeum-Polak & Van Gennep ISBN: 9025341993

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23335 door dettie
Citaat van de dag 24 mei 2008

"Monarchie ontaardt in tirannie, aristocratie in oligarchie, en democratie in anarchie."

Polybios Uit: Historiae

Tijd voor maken pagina: 0.399 seconden