Dank je, Manja. Ik vond die zin zelf ook een mooie vondst!
Als je hem zo mooi vindt, zou dat dan niet kunnen betekenen dat je juist wel een notie hebt van wat de waarheid inhoudt? vraag ik me nu opeens af.
De boeddisten erkennen slechts feiten en handelingen als de waarheid.
Als ik vergeet mijn kat eten te geven, dan is dat een feit.
Het beest zal waarschijnlijk honger krijgen. Ook dat is een feit.
Hij reageert daarop met een handeling. Dat kan bijvoorbeeld zijn bij mij 'vragen' om zijn voer. Of elders iets scoren: een vogel uit de tuin of een drumstick van de barbecue bij de buren.
Dat alles erkent een boeddhist als werkelijkheid.
Mijn kat zal vervolgens geen mening vormen over die feiten.
Hij zal niet gaan denken dat ik een rot bazin ben, dat nu hij er goed over nadenkt ik vorige maand ook al eens vergeten ben hem te voeren, dat ik waarschijnlijk morgen ook geen voer zal geven, dat ik eigenlijk geen kat zou mogen hebben, dat ik een boete zou moeten krijgen, dat mensen in het algemeen niet te vertrouwen zijn, en zo maar voort.
Hij houdt het bij de feiten en handelingen: geen voer, honger, vogel of drumstick vangen.
Al dat andere, waar wij mensen zo ontzettend goed in zijn, zijn gedachten, meningen, emoties, herinneringen, verwachtingen.
De boeddhisten erkennen dat niet als werkelijkheid, maar noemen dat illusie, veroorzaakt door gehechtheid en niet kunnen accepteren dat iets is wat het is. In dit geval: honger is honger.
Ik ben dit onderscheid zelf pas echt goed gaan ervaren toen ik regelmatig ging mediteren, hoewel ik er altijd een notie van had.
Probeer het maar eens!
Het is heel bevrijdend.
groetjes,
Grada