Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2008 - Klassieke literatuur *

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22966 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 5 mei 2008

"Wie niet bevreesd is om te handelen, is niet bang voor een woord."

Sophocles
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

18 jaren 2 maanden geleden #22968 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : Citaat van de dag 5 mei 2008

"Wie niet bevreesd is om te handelen, is niet bang voor een woord."

Sophocles

Toen ik bovenstaand verhaal had gelezen zal het je niet bevreemden, Dettie, dat ik eerst "moord" las i.p.v. "woord". Bestaat het woord dwanglezen al?

Anders claim ik het hier.

P.S. Ik herinner me nu ook mijn gedichtje:

Als ik lang Hans Anders kom

dan lees ik Hans Andreus, etc.

P.S. 2 Heb gegoegeld en twee verwijzingen gekregen. O.a. Desanne van Brederode heeft het woord gebruikt. Het staat nog niet in van Dale.

Pieter

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #22994 door dettie
Edda

Goden- en heldenliederen uit de Germaanse Oudheid

De Edda werd omstreeks het eind van de dertiende eeuw geschreven. Zij bevat liederen die tussen de 10e en 13e eeuw in Noorwegen en IJsland ontstaan zijn, en voorgedragen werden aan de vorstenhoven en op de burchten en boederijen van Germaanse edellieden en vrij boeren. Deze liederen geven ons een beeld van het leven en de denkwijze van onze voorouders, met name in de periode van de Volksverhuizing en in de Wikingtijd.

Dr. Jan de Vries heeft de liederen zoveel mogelijk weergegeven in de oude trant. Hij handhaaft de typisch Germaanse versvorm, de korte strofe en de alliteratie, waardoor het mogelijk wordt een helder en boeiend beeld van de literatuur van die tijd te verkrijgen. Levens wijsheid en inzicht in menselijk handelen wordt afgewisseld met verhalen van oude mythen over goden, met raadselachtige strofen over runenwijsheid. Spot en satire ontbreken evenmin.

De overzichtelijke inleiding in de Germaanse denkwereld en de vele voetnoten bij ieder lied, geven de noodzakelijke achtergrond waardoor het verleden weer levend wordt.

Hardcover | Uitgeverij Ankh-Hermes ISBN10: 9020248782 | ISBN13: 9789020248784 Verschenen: juni 2000

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #22995 door dettie
Citaat van de dag 6 mei 2008

"Stilte verzoek ik de heilige gedachten,

de grote en de kleine kindren van Heimdal;

Ik wil nu, Odin, wijsheid verkonden:

De oude Sagen, die als eerste Ik ken."

Begin Edda

18 jaren 1 maand geleden #22998 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Met de Edda als achtergrond komt er binnenkort een (naar het schijnt 8) ) heerlijk boek uit van Arnaldur Indridason, Het koningsboek.

De jonge IJslander Valdemar reist in 1955 naar Denemarken, waar hij een aan lagerwal geraakte hoogleraar ontmoet, die een groot geheim met zich meedraagt. Tijdens de oorlogsjaren is hij een kostbaar manuscript uit het oog verloren: de Codex Regius, een onderdeel van de Edda, het manuscript uit 1271 waaraan het IJslandse volk zijn identiteit ontleent. Als de hoogleraar hem in vertrouwen neemt, maakt Valdemar zich op voor een reis door Europa. Zijn doel is het manuscript terug te vinden – en in leven te blijven. Want, zo blijkt, voor deze schat zijn mensen bereid over lijken te gaan.

Het koningsboek is een faction-thriller over de waarde van cultureel erfgoed. Toen de Deense regering in 1971 besloot de Codex Regius per boot terug te brengen naar IJsland, een voormalige Deense kolonie, stond het op de kade in Reykjavík zwart van de mensen. Twaalf pagina’s van het middeleeuwse manuscript ontbraken echter – en zijn nog steeds niet teruggevonden.

En geen paniek voor een Dan Brown-cloon. Indridason is historicus en een geweldige IJslandse thrillerschrijver :D

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden - 18 jaren 1 maand geleden #22999 door dettie
Hoi gerd,

Ik heb er een wat kleiner plaatje bij gedaan, het forum wordt erg traag van plaatjes vandaar.

Ik heb nog nooit wat van deze schrijver gelezen maar naar wat ik gehoord heb moet hij erg goed zijn.

Er staat hier een recensie van het boek

www.inejacet.nl/recensiesgl/ArnaldurIndridasonrecensies2.htm

Groetjes

Dettie
Laatst bewerkt 18 jaren 1 maand geleden doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.463 seconden