Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2007 - dialect

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17126 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Denk het ook wel, Marjo. ;)

Mijn oudtante - de jongste zus van mijn grootmoeder - woonde in Alkmaar.

Ik woonde in Den Helder (in de winter) en Callantsoog (in de zomer).

Ze zei steevast als ze me na een poosje weer eens zag:

"Nôh moidje, wah bennuh jaj grôôt worruh den."

En dat dan zo sloom en slepend mogelijk met heel veel dalingen en stijgingen erin. Heerlijk!

Dat zal ik nooit vergeten. :)

Bij mijn ouders spraken we ABN.

In Callantsoog werd wel een beetje Westfriesachtig gesproken.

Den Helder heeft niet echt een dialect. De Jutters (inwoners van Den Helder) zijn een gemeenschap op zichzelf. Wat ze spreken, is een beetje een mix van ABN, Westfries en Jordaans. Vraag me niet hoe het kan, maar zo is het. Mijn man komt uit Amsterdam en die vond ook dat het Helders er veel op leek. Grappig hoe dat dan gaat! :D

Het dialect van je jeugd blijft je misschien wel het beste bij. Bij mij wel in elk geval, ik word altijd vrolijk als ik Helders of Westfries hoor en bij andere dialecten heb ik dat toch minder.

:) Ariadne

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17130 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het is sowieso bijna plaatsgebonden dat dialect. Egmonders hebben ook hun eigen dialect en zelfs hier in Castricum is het weer anders dan in Egmond wat toch vlakbij ligt.

Enne wij doen geen bakkie leut maar doen een bakkie. en dan zeg je zullen we een baaaakkkie doeeeeeeeeeen?

Bij mij is het toch vaak Achterhoeks waar ik blij van word, dit dankzij de heerlijke zomers die ik als kind daar doorbracht.

En nu ik er niet meer woon vind ik Amsterdams toch wel weer erg leuk om te horen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17131 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Bij ons zeggen ze een sjate kafie. :lol: moei e sjate kafie ein? awel jaak. 'ksal me sebiet jin pakn. :lol: 'k ein daor goestinge ip :lol: vo bi min stutterammeke.

'k moet eerlijk zeggen, het dialect zoals mijn ouders praten kan ik zelfs niet meer. Mijn ouders praten nog van een stutte of een stutteram maar ik zelf zeg altijd buteram..... moei ne buteram ein? Daaruit blijkt dat zelfs hetzelfde dialect van generatie op generatie een beetje verdwijnt.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17134 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Prachtig, Inge! :D :D :D

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17138 door dettie
Stads-Antwerps

Georges De Schutter, Jan Nuyts

Wat is een bolleke? En nen bietekwiet? Waar kan je zitten koekkeloeere? En wat gebeurt er als je schuppes bent?

Antwerpen, stad aan de Schelde, de grootste stad van Vlaanderen. Stad waar de sinjoor de taal van ''t Stad'' in ere houdt.

Het Antwerps leeft, niet alleen op straat, maar ook in het theater, het cabaret, de revue, de film en de muziek. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het Antwerps vandaag een van de meest bloeiende dialecten van Vlaanderen is.

Dit boekje beschrijft alle facetten van het Antwerps dialect: de klanken, de woordvormen en de zinsstructuren. Het besteedt ruim aandacht aan de typische woordenschat van de Antwerpenaren. Daarnaast gaan de auteurs ook dieper in op de geschiedenis van het dialect en de hedendaagse dialectcultuur in Antwerpen.

Georges De Schutter

Prof. Dr. Georges De Schutter is emeritus van de Universiteit Antwerpen. Hij is gewezen secretaris van de Koninklijke Academie voor Nederlandse taal- en letterkunde (KANTL, Gent) en werkte onder meer mee aan de Morfologische atlas van de Nederlandse dialecten.

Jan Nuyts

Prof. Dr. Jan Nuyts doceert Nederlandse taalkunde aan de Universiteit Antwerpen

ISBN : 978-90-209-6052-5 Verschijningsdatum : 18-10-2005 * Afwerking : Paperback Aantal pagina's : 176 Uitgave : Uitgeverij Lannoo

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17139 door dettie
Citaat van de dag 12 juli 2007

Zedde'nen Antwaarpener of zeddet nie ?

Bron: users.skynet.be/gvg/antwerpen.htm

Tijd voor maken pagina: 0.442 seconden