Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Vanaf vandaag schrijftips op Leestafel!

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #62481 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Vanaf vandaag schrijftips op Leestafel!
Korte verhalen - drie methodes

Geïnteresseerd in korte verhalen schrijven? Bepaal dan eerst hoe je dat gaat doen. Lees hier drie methodes die jou gaan helpen het beste korte verhaal te schrijven.

1. Haikumethode

Een Haiku is een Japanse dichtvorm die gebruik maakt van precies drie regels, elk met een vast aantal woorden. Bij deze vorm moet je dus goed stilstaan bij elk woord dat je gebruikt. Hanteer je deze methode voor een kort verhaal, dan ben je lang bezig, maar is succes haast gegarandeerd.

2. Ontladingsmethode

Veel schrijvers prefereren deze methode. Begin met schrijven en stop pas als je niks meer te vertellen hebt. Schrap vervolgens woorden, zinnen en alinea’s die overbodig zijn om het stuk korter te maken. Stel je voor jezelf een maximum aantal woorden in, dan zul je vaak moeten puzzelen. Door deze methode te gebruiken leer je vanzelf dat je sommige woorden best weg kunt laten - en gebruik ook onze schraptips.

3. Journalistenmethode

Journalisten gebruiken doorgaans een vaste methode om nieuwsberichten op te stellen. Dit is meestal een piramideachtige structuur waarbij je de belangrijkste informatie eerst behandelt. Er wordt ook wel gesproken over de vijf w’s en de h: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Bij het schrijven van een kort verhaal kun je dit vertalen naar een plan. Stel vast wat je moet weten en hoe de plot in elkaar steekt, zodat je een kort verhaal kunt schrijven zonder al te veel herschrijf- of schrapwerk. Meer weten over het schrijven van korte verhalen? Lees dan het boek Korte verhalen schrijven van Ton Rozeman van de Schrijfbibliotheek of volg de cursus Korte verhalen schrijven van Frans Stüger.

Door Reinoud Schaatsbergen, redacteur bij Schrijven Online

Meer schrijftips? Kijk dan op Schrijven Online.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 8 maanden geleden #62624 door dettie
Vijf tips om voor het web te schrijven

Tussen een roman schrijven en schrijven voor het web zit een wereld van verschil. Toch kan geen enkele schrijver tegenwoordig om zijn of haar online aanwezigheid heen, bijvoorbeeld door een blog te starten. Hoe je online de aandacht behoudt met jouw schrijven, dat leer je met deze vijf schrijftips.

1. Houd het simpel

Het online publiek is niet op zoek naar een lang achtergrondartikel. Teksten moeten kort en overzichtelijk zijn. Houd je daarom bij de basis; wat wil je vertellen? Gebruik korte zinnen en alinea’s en zet de belangrijkste informatie in de lead of in de eerste alinea.

2. Gebruik tussenkopjes

Veel bezoekers scannen een website voor informatie. Dat betekent dat ze de meeste alinea’s kort lezen of zelfs helemaal niet. Gebruik daarom tussenkopjes om overzichtelijk informatie in te delen. Deze kopjes lenen zich uitstekend voor sterke one-liners of woordgrapjes. Bovendien legt Google een nadruk op subkoppen bij het vinden van pagina's, dus zorg dat deze koppen de juiste zoekwoorden bevatten.

3. Schrijf voor de doelgroep

Vooral bij schrijven voor het web is het belangrijk om een specifieke doelgroep voor ogen te hebben. Omdat je met weinig tekst werkt, moet je in een oogopslag het juiste publiek aanspreken. Zo zal een modeblog voor jongvolwassenen anders ogen dan een modeblog voor ouderen. Bovendien is het belangrijk dat je de juiste schrijfstijl hanteert. Een formeel verhaal zal niet werken op een website waar voornamelijk jongeren op kijken.

4. Wees multimediaal

In onze huidige samenleving is internet niet meer los te koppelen van beeld. Een webtekst zonder enige vorm van audiovisuele content is tegenwoordig vrijwel ongehoord. Bedenk dus wat bij de website of het artikel past. Kun je de tekst illustreren met bijpassend beeld, of misschien een video of slideshow?

5. SEO schrijven

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit houdt in dat je woorden in een webtekst gebruikt waar zoekmachines zoals Google op zoeken. Hoewel goed SEO schrijven moeilijk is, kun je er altijd tijdens het schrijven van een blog of webtekst op letten. Blog je over koken, dan zijn de woorden ‘koken’ en ‘recepten’ uiteraard belangrijk om vaak te noemen (maar niet té vaak, dat zien zoekmachines als spam). Ook kun je long-tail keyphrases hanteren. Dit zijn woordconstructies waar veel op gezocht wordt. In het geval van een reisblog zou een long-tail keyphrase kunnen zijn ‘reis naar Ierland’.

Door Reinoud Schaatsbergen, redacteur bij Schrijven Online

Meer schrijftips? Kijk dan op Schrijven Online.

www.schrijvenonline.org/tips

11 jaren 8 maanden geleden #62626 door
Valt er iemand in herhaling?

Overigens lees ik ook blogs met lange stukken tekst, zonder veel, of helemaal zonder illustraties. Illustraties kunnen als nadeel hebben dat de voor problemen rond auteursrecht kunnen zorgen. Soms zou ik wel een blog over muziek willen schrijven, maar dan ben je weer genoodzaakt om dingen van Youtube toe te voegen, waarmee je problemen zou kunnen krijgen. Bovendien vraag ik me af wie er op een blog over mijn muzieksmaak zit te wachten.

Search Engine Optimazation is in zekere zin eenvoudiger als je een eigen website hebt. Dan kun je gebruikmaken van metatags, die niet zichtbaar zijn voor de lezer. Zoekmachines schijnen daar ook minder gebruik van te maken. Een andere manier is om grote koppen te gebruiken H1 en die onzichtbaar te maken. Maar bij een blog heb je over het algemeen weinig mogelijkheden om met CSS en HTML te werken.

Lees meer
11 jaren 8 maanden geleden #62627 door dettie
ja er ging even iets fout, mijn PC was wat traag, maar dat is nu goed gezet.

Ik vind blogs met lange stukken tekst zonder witregels heel akelig lezen. Het wordt dan een brij van letters.

Je kunt altijd toestemming vragen om foto's te plaatsen.

Laatst plaatste ik een recensie en heb ik een filmpje erbij gedaan over de opbouw van het boek.

Maar eerst even de schrijver gevraagd of hij dat goed vond. En die toestemming opgeslagen en ook uitgeprint voor

het geval dat er toch problemen over komen. Dat werkt goed en ze waarderen het erg dat je die moeite neemt om

het netjes te vragen.

En je weet natuurlijk pas echt of niemand op jouw muziekblog zit te wachten als je er echt een maakt. Maar geen reacties

zegt nog niets. Af en toe schoon ik het forum op en dan stuur ik de forumleden een bericht met de vraag of ze nog forumlid willen zijn

en dan blijkt dat heel veel wel het forum en de site lezen maar niet reageren en dus graag forumlid willen blijven.

Niet iedereen houdt ervan te schrijven maar lezen wel graag mee.

Dettie

11 jaren 8 maanden geleden #62630 door

Dettie schreef : ja er ging even iets fout, mijn PC was wat traag, maar dat is nu goed gezet.

Ik vind blogs met lange stukken tekst zonder witregels heel akelig lezen. Het wordt dan een brij van letters.

Je kunt altijd toestemming vragen om foto's te plaatsen.

Laatst plaatste ik een recensie en heb ik een filmpje erbij gedaan over de opbouw van het boek.

Maar eerst even de schrijver gevraagd of hij dat goed vond. En die toestemming opgeslagen en ook uitgeprint voor

het geval dat er toch problemen over komen. Dat werkt goed en ze waarderen het erg dat je die moeite neemt om

het netjes te vragen.

En je weet natuurlijk pas echt of niemand op jouw muziekblog zit te wachten als je er echt een maakt. Maar geen reacties

zegt nog niets. Af en toe schoon ik het forum op en dan stuur ik de forumleden een bericht met de vraag of ze nog forumlid willen zijn

en dan blijkt dat heel veel wel het forum en de site lezen maar niet reageren en dus graag forumlid willen blijven.

Niet iedereen houdt ervan te schrijven maar lezen wel graag mee.

Dettie

Tja, met m'n muzieksmaak wordt dat wat lastiger. Dan moet ik dus allerlei artiesten, die veelal in Duitsland heel bekend zijn, aan gaan schrijven, om te vragen of ik youtube-filmpjes van hun muziek zou mogen plaatsen.

Zelf lees ik op internet alles wat los en vast zit. Zo lang het me maar interesseert, vind ik de lengte van de teksten niet zo belangrijk.

Misschien zou ik het gewoon moeten proberen, maar ja, wie zit er op te wachten? Het kost me al moeite om gemotiveerd te blijven om aan m'n muziek te werken.

Lees meer
11 jaren 8 maanden geleden #62634 door dettie
Ja gewoon proberen, nee heb je, ja kun je krijgen.

En in het begin zijn er misschien niet veel reacties, zo is Leestafel ook begonnen,

maar nu zijn er 60.000 bezoekers per maand.

Ik heb nooit reclame gemaakt voor Leestafel, mensen kwamen vanzelf en dat is juist zo leuk.

Maar je moet wel geduld hebben. Je krijgt niet meteen enorme respons verwachten.

Het gaat er om dat je het leuk vindt om te doen. Wel goede zoekwoorden voor de zoekmachine

doorgeven, dat scheelt ook.

Gewoon doen Renate!

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.518 seconden