Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Foto's en Debutantendag 6 september 2009 in Castricum

Lees meer
16 jaren 10 maanden geleden #29682 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Je kan heel goed als boekenliefhebbers bij elkaar komen zonder dat er sprake is van enige vorm van vriendschap, van te voren of er uit voortkomend. Met de een klikt het makkelijker dan met de ander, maar als het oppervlakkig blijft is het ook best, het blijft in hoofdzaak gaan om de boeken en de schrijvers.

Hoe zou je dat denken Jeanette? De hele middag gaat op aan vier schrijvers, en dat zou ik graag zo willen houden. Wij waren er al wel eerder, dus dat zouden anderen ook kunnen doen, maar ik weet het niet. Zou dat werken??

Ik vraag me af of een Gerbrand Bakker meer mensen zou trekken! Ik denk eigenlijk van niet, als men zou weten dat het niet om hemzelf of een boek van hem gaat!

Dit jaar en ik meen ook volgend jaar valt voor het zuiden het einde van augustus samen met het het eind van de vakantie, en dat zal voor een deel van Nederland altijd gelden. Maar ik denk wel dat er in dit geval vooral gekeken moet worden naar de vakantieperiode in het noorden.

Natuurlijk heeft het strand een extra charme. Als er nu ook buiten het seizoen een plek zou zijn en een bus die rijdt, ja dan...

Dettie en ik hebben de boeken altijd wel, en wij willen ook graag een krabbel erin...maar het is geen enkel probleem om er zonder boek te zitten, en zelfs hoef je het niet gelezen te hebben! Het gaat er gewoon om nu dat er aanwezigen zijn, mensen die de ruimte vullen en graag luisteren. Meer hoeft niet. Je zit ook niet in een ronde kring als bij Thijssen, zodat alles voor iedereen zichtbaar is. Het is veel ongedwongener.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 10 maanden geleden - 16 jaren 10 maanden geleden #29684 door Bep
Beantwoord door Bep in topic Re: bericht

jeannette schreef : Contact tussen individuen is denk ik wel mogelijk, maar met een groep bij elkaar komen, dat heeft iets sneus, alsof je helemaal geen contacten hebt, een soort onnatuurlijkheid, een collectieve afhankelijkheid van een medium als internet.

Sorry hoor! Maar wat belachelijk!

Leestafellezers hebben hun belangstelling voor literatuur gemeen. Veel lezers vinden het leuk om met anderen over hun hobby, literatuur, te praten. Daar is niets SNEUS aan.

Jij leest weing of geen debuten Bep, heb ik begrepen. Op de Leestafel is er trouwens het afgelopen jaar heel veel aandacht voor debuten geweest! Dat kan niemand ontgaan zijn!

Maar wat zou voor jou dan een reden zijn om naar de Debutantendag te gaan?

Jeannette

Jeanette, zo bedoelde ik het niet. Ik wil zeggen dat je niet de illusie moet hebben dat je elkaar op natuurlijke wijze leert kennen op een internetforum en dat een ontmoetingsdag niet goed zou zijn, want dan verkeer je kennelijk wel in de illusie. De gezamenlijke belangstelling, literatuur, zoals jij ook zegt, moet centraal staan. Natuurlijk contact is er niet, maar kan op die dag ontstaan, wat Leestafel sterker kan maken, meer geworteld in de aarde.

De aandacht voor de debuten is langs mij heengegaan, mijn interesse werd niet gewekt. Kan aan mij liggen.
Laatst bewerkt 16 jaren 10 maanden geleden doorBep.

Lees meer
16 jaren 10 maanden geleden #29685 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Wat ik zei...
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 10 maanden geleden #29686 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

librije schreef : Mira schreef:

Een bekende naam als introductie (beschermheer-, vrouw van de debutanten) zou inderdaad misschien meer bezoekers aantrekken.

Vind ik een hele goeie suggestie! Misschien zo iemand als Gerbrand Bakker? Hij woont in de buurt en kan vast meevoelen met debutanten?

En misschien kun je de uitgevers van de debutanten die willen komen benaderen? Als die dan iets over jouw debutantendag op hun website zetten?

Een "affiche" maken en bij de regionale boekhandels, bibliotheken etc. ophangen heb je waarschijnlijk al geprobeerd?

Dit vind ik een moeilijke... Het gaat om de debutanten, als je een bekende schrijver aantrekt erbij (en ik heb geen leuk budget achter de hand om dat te kunnen realiseren) dan heb je kans dat mensen alleen voor die schrijver komen en weggaan als de 'onbekende'schrijver er is.

Het affiche was gemaakt en hing bij de bibliotheek, de boekwinkels (tot in de plaats Bergen aan toe), de camping, de drukke restaurants enz. Ik had ook overal folders neergelegd.

Verder heb ik alle bibliotheken van Zaandam tot bijna Den Helder gemaild en geen enkele bibliotheek heeft het gemeld bij activiteiten of nieuws. . Ik heb alle regionale kranten die ik bedenken kon geschreven, één krant meldde dat zij alleen nieuws voor Alkmaar deden maar het wel enorm leuk vonden.

Geen krant vond het kennelijk de moeite waard om te melden, alleen in het plaatselijke krantje stond een piepklein berichtje.

Het heeft op Castricum-tv gestaan. Ik heb het gemaild naar Parool, NRC, Volkskrant enz. Niets gezien... in die kranten. Ik heb een poster en folders afgegeven bij van alles en nog wat maar merkte later dat het niet opgehangen of neergelegd was terwijl het wel belooft was. Het leek bijna een boycot.

Het aantal mensen dat komt valt of staat bij een goede publiciteit maar... als niemand het plaatst of ophangt dan wordt het wel erg moeilijk.

De uitgevers kondigen het wel aan als je er om vraagt. Maar ik heb ook wel een beetje het idee dat Leestafel niet echt voor vol wordt aangezien. Wij zijn lezers, geen beroepsrecensenten of mensen die Nederlands of literatuur hebben gestudeerd (denken ze). Recensies in de grote kranten worden altijd genoemd op sites van uitgevers, Leestafel zelden tot nooit.

Recensieweb wordt gemaakt door literatuurstudenten en dus wordt dat wel genoemd. Ik bedoel dit niet als hatelijkheid of zieligdoenerij, maar het is gewoon een feit.

Bovendien heb ik de (geld)middelen niet om uitgebreid te promoten.

Er komt dus veel meer bij kijken... maar ik vraag me dus af waarom er zo weinig belangstelling is van de lezers zelf, waarom zo weinig mensen geïnteresseerd zijn. (buiten de af te leggen afstand).

De nu bekende schrijvers zijn toch ooit ook eens begonnen. Ik vind juist zo leuk dat je helemaal niet weet of iemand verder komt of niet. Het gaat om dát moment, om dát boek, om die schrijver die je op dát moment waardeert. Hoe hij of zij het verder zal doen doet er eigenlijk niet toe, toch?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 10 maanden geleden #29687 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht

jeannette schreef :
Maar wat zou voor jou dan een reden zijn om naar de Debutantendag te gaan?

Deze vraag heb je nog niet beantwoord...

Zou jij de moeite nemen om naar een Debutantendag van de Leestafel te gaan, Bep?

En hoe zit het met de andere Leestafellezers?

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
16 jaren 10 maanden geleden #29688 door Bep
Beantwoord door Bep in topic Re: bericht

Marjo schreef : Het gaat er gewoon om nu dat er aanwezigen zijn, mensen die de ruimte vullen en graag luisteren. Meer hoeft niet. Je zit ook niet in een ronde kring als bij Thijssen, zodat alles voor iedereen zichtbaar is. Het is veel ongedwongener.

"De ruimte vullen" dat is nou niet bepaald een goed reclamepraatje ;). Ik denk dat als mensen gaan, dat ze dan toch verwachten dat ze met literatuurliefhebbers in aanraking komen. Ze zullen benieuwd zijn naar de vragen die anderen stellen, iets willen leren over literatuur. Misschien kun je zelfs een bepaald college over literatuur houden, kortingsbonnen uitdelen, wees creatief! :mrgreen:
Laatst bewerkt doorBep.

Tijd voor maken pagina: 0.478 seconden