Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Klaas Hendrikse - Geloven in een God die niet bestaat

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20341 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
En weer is er een discussie over de gedachten van hendrikse opgestart in Trouw.

www.trouw.nl/deverdieping/podium/article...belangrijkste_opinie

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20342 door Plinius
Beantwoord door Plinius in topic Re: bericht
Ik vind het boeiend om te zien hoe oude instellingen als de kerken langzaam worden afgebroken, en het lijkt me ook een goede zaak. Het is niet van deze tijd dat mensen zich laten vertellen wat ze denken moeten; een levenshouding is strict persoonlijk en hoeft in principe niet gedeeld te worden met anderen.

*knipplak een citaat uit een van de artikelen*

>Maar de vraag of God bestaat of niet is niet te beantwoorden met kennis en wetenschap. De weg die eenieder daar in volgt is persoonlijk en niet aanvechtbaar. De uitnodiging van de atheïst aan de gelovige om zijn verstand te gebruiken is net zo verwerpelijk en arrogant als dezelfde vraag van de gelovige aan de atheïst. <

Aan die persoonlijke en niet aanvechtbare levenshouding zitten natuurlijk kanten die andere mensen raken. Die sociale kant is eigenlijk het enige aspect waarop we elkaar mogen aanspreken en dan gaat het als regel over discriminatie, dwang, of het al dan niet domhouden van kinderen om maar wat te noemen. De kerken komen wel eens in conflict met de grondrechten van mensen.

Voor zover ik kan zien is Klaas Hendrikse een kwaliteitszoeker die probeert de nutteloze ballast uit de kerk te slopen. Ik ben benieuwd hoe lang hij dat volhoudt.
Laatst bewerkt doorPlinius.

18 jaren 6 maanden geleden #20353 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Plinius schreef : Ik vind het boeiend om te zien hoe oude instellingen als de kerken langzaam worden afgebroken, en het lijkt me ook een goede zaak. Het is niet van deze tijd dat mensen zich laten vertellen wat ze denken moeten; een levenshouding is strict persoonlijk en hoeft in principe niet gedeeld te worden met anderen.

*knipplak een citaat uit een van de artikelen*

>Maar de vraag of God bestaat of niet is niet te beantwoorden met kennis en wetenschap. De weg die eenieder daar in volgt is persoonlijk en niet aanvechtbaar. De uitnodiging van de atheïst aan de gelovige om zijn verstand te gebruiken is net zo verwerpelijk en arrogant als dezelfde vraag van de gelovige aan de atheïst. <

Aan die persoonlijke en niet aanvechtbare levenshouding zitten natuurlijk kanten die andere mensen raken. Die sociale kant is eigenlijk het enige aspect waarop we elkaar mogen aanspreken en dan gaat het als regel over discriminatie, dwang, of het al dan niet domhouden van kinderen om maar wat te noemen. De kerken komen wel eens in conflict met de grondrechten van mensen.

Voor zover ik kan zien is Klaas Hendrikse een kwaliteitszoeker die probeert de nutteloze ballast uit de kerk te slopen. Ik ben benieuwd hoe lang hij dat volhoudt.

Ik heb het boek een week binnen en ben op blz. 90 aangeland. Hendrikse sneert ook nogal, zowel naar de bijbelschrijvers, de

kerken, de goedgelovigen als de atheïsten. Als je denkt dat je gelijk hebt is daar niets op tegen, iemand die een standpunt inneemt mag onlogische standpunten van anderen aanvallen. Waarmee ik nog lang niet wil zeggen dat Hendrikse gelijk heeft.

Voorlopg stel ik mijn mening even uit.

Hg. Pieter

Op de Ikonsite kun je lezen dat PKN veel moeite heeft met de atheïstische dominee. P.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20476 door dweesjes
Beantwoord door dweesjes in topic Re: bericht
Dag, Allemaal

Hierbij wil ik even reageren, heb het boek van K.Hendrikse twee

keer gelezen kom zelf uit een Christelijk nest, deze man is voor mij

een openbaring een God zoals dat in de kerken wordt besproken is er inderdaad niet.

Zoals hij de kerk graag zou willen zien, mag voor mij gebeuren ik denk dan ook

dat er weer meer mensen in de kerk zullen komen.

Groet Derk
Laatst bewerkt doordweesjes.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20477 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
WilV, wil je mij je adres mailen? Want het boek moet nu geloof ik naar jou toe.

Mijn gewone emailadres is petraoDATTEKENTJExs4all.nl
Laatst bewerkt doorPetraO..

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20478 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Mail is onderweg.

Dank je wel alvast,

groetjes

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.526 seconden