- Ontvangen bedankjes 0
PieterW schreef : het is nog wel de mooiste naam die ik ken! Pieter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wel heb ik respect voor de opvatting van WilV die eerlijk zegt dat ze het niet weet.
Wat ik ook erg prettig vindt te ervaren is dat ieder met zijn/haar opvattingen hier terecht kan zonder aangevallen te worden.
Ja, dat is waar, we weten het niet. Hoe we zijn ontstaan, kunnen we niet begrijpen omdat dat gebeurd is buiten de aardse werkelijkheid. Wie weet, is de oerknal nog wel steeds gaande, of altijd opnieuw, want tijd zoals wij die opvatten, is ook geklonken aan de aardse werkelijkheid. Daarbuiten gelden vast andere wetten.PieterW schreef : Hallo, iedereen die aan deze discussie meedoet.
Petra, wat heb jij mooi verwoord hoe je erover denkt en ik zou geen woord kunnen noemen waar ik het niet mee eens ben.
Maar voor "logische atheïsten" zoals wij zit er wel een addertje onder het gras.
We moeten namelijk doordenken en inzien dat de kans dat er zulke mooie atomen, moleculen, natuurwetten, krachten enz. zijn ontstaan (waaruit later weer de mens met al zijn intelligentie en gevoel voor schoonheid en liefde etc.) slecht bij één oerknal kan plaatsvinden zo verschrikkelijk klein is, dat we moeten geloven in een oneindig aantal oerknallen, en wij hebben dan het geluk net in het goede heelal te zitten. Dit is geen praatje van mij maar wordt tegenwoordig door veel wetenschappers gedacht (lees Natuurwetenschap en Techniek van juni 2007, in elke bibliotheek te vinden). Maar waarom er in een lege ruimte oerknallen zouden moeten plaatsvinden is een vraag waarop geen antwoord mogelijk schijnt te zijn. Elke atheïst moet toegeven dat hij dus eigenlijk ook een agnost is, een niet-weter.
Ja, dat is waar, we weten het niet. Hoe we zijn ontstaan, kunnen we niet begrijpen omdat dat gebeurd is buiten de aardse werkelijkheid. Wie weet, is de oerknal nog wel steeds gaande, of altijd opnieuw, want tijd zoals wij die opvatten, is ook geklonken aan de aardse werkelijkheid. Daarbuiten gelden vast andere wetten.PetraO. schreef : Hallo, iedereen die aan deze discussie meedoet.
Petra, wat heb jij mooi verwoord hoe je erover denkt en ik zou geen woord kunnen noemen waar ik het niet mee eens ben.
Maar voor "logische atheïsten" zoals wij zit er wel een addertje onder het gras.
We moeten namelijk doordenken en inzien dat de kans dat er zulke mooie atomen, moleculen, natuurwetten, krachten enz. zijn ontstaan (waaruit later weer de mens met al zijn intelligentie en gevoel voor schoonheid en liefde etc.) slecht bij één oerknal kan plaatsvinden zo verschrikkelijk klein is, dat we moeten geloven in een oneindig aantal oerknallen, en wij hebben dan het geluk net in het goede heelal te zitten. Dit is geen praatje van mij maar wordt tegenwoordig door veel wetenschappers gedacht (lees Natuurwetenschap en Techniek van juni 2007, in elke bibliotheek te vinden). Maar waarom er in een lege ruimte oerknallen zouden moeten plaatsvinden is een vraag waarop geen antwoord mogelijk schijnt te zijn. Elke atheïst moet toegeven dat hij dus eigenlijk ook een agnost is, een niet-weter.
Nog iets wat ik niet kan nalaten te vermelden. Ik heb een boek van de socioloog Goudsblom, met de prachtige titel:
"Stof, waar honger uit ontstond."
Honger moet je hier niet alleen letterlijk maar ook metaforisch opvatten, er worden ook voortplantingsdrift, verlangen en liefde mee bedoeld.
Maar eigenlijk had de titel moeten luiden:
"De leegte waar honger uit ontstond. "
Een wonder dat nooit iemand zal begrijpen en het enige wonder waarin ik geloof en wel moet geloven. Ongelooflijk tragisch dat we zo slordig met dat wonder omspringen.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen