- Ontvangen bedankjes 0
Dettie schreef :
Nog iets wat ik niet kan nalaten te vermelden. Ik heb een boek van de socioloog Goudsblom, met de prachtige titel:
"Stof, waar honger uit ontstond."
Honger moet je hier niet alleen letterlijk maar ook metaforisch opvatten, er worden ook voortplantingsdrift, verlangen en liefde mee bedoeld.
Maar eigenlijk had de titel moeten luiden:
"De leegte waar honger uit ontstond. "
Een wonder dat nooit iemand zal begrijpen en het enige wonder waarin ik geloof en wel moet geloven. Ongelooflijk tragisch dat we zo slordig met dat wonder omspringen.
U spreekt in raadselen heer Pieter.
Naar mijn weten gaat dit boek over de evolutie en wat bedoel je met het wonder? De voortplantingsdrift zélf of de voortplanting van mens, dier, plant en de evolutie daarin?
Hendrikse vond dat de evolutieleer aan het geloof toegevoegd moest worden, waarom dat niet samen zou kunnen gaan.
Wat vinden jullie daarvan?
Dettie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
En zelfs dát weten we niet en er wordt gezegd dat materie uit het 'niets' geschapen wordt en dat is weer iets anders dan leegte.En wat was er voor de materie? De LEEGTE!

Beste PliniusPlinius schreef : Beste Pieter, ik heet gewoon Plinius. In feite is iedereen een agnost. Er is omtrent het bestaan van de goden geen bewijs: het is niet mogelijk te bewijzen dat de goden niet bestaan, en het bewijs dat ze wel bestaan is ook niet van de grond gekomen. Conclusie: we weten het niet, we zijn allemaal agnosten. Maar ik geef er uit practische overwegingen de voorkeur aan te leven met wat ik wel weet.
Dettie:Dettie schreef :
En wat was er voor de materie? De LEEGTE!

Nee dat klopt Pieter, maar ik kan natuurlijk niet met stelligheid zeggen...Dettie:
En misschien is juist die 'volkomen onverklaarbare gebeurtenis'wel het
Godsbewijs.
Dat "misschien" klinkt niet erg bewijzerig, Dettie.
Dettie:
Maar hier gaat het om het boek en wat hendrikse beweert en nu gaan we wel erg ver.
Waar baseert Hendrikse het niet bestaan van God dan wel op, Dettie?
Dat zal toch ook wel op bepaalde gronden zijn. En dat was juist essentieel in zijn boek. Ik geloof dat hij zelfs de bijbel aanhaalt als argument tegen een persoonlijke god. Ik zal dat nog eens nalezen.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen