Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Klaas Hendrikse - Geloven in een God die niet bestaat

18 jaren 4 maanden geleden #21480 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef :

Dettie:

En misschien is juist die 'volkomen onverklaarbare gebeurtenis'wel het

Godsbewijs.

Dat "misschien" klinkt niet erg bewijzerig, Dettie.

Nee dat klopt Pieter, maar ik kan natuurlijk niet met stelligheid zeggen...

de 'volkomen onverklaarbare gebeurtenis' IS het Godsbewijs.

Vandaar het misschien, het is een veronderstelling van mij.

Dettie:

Maar hier gaat het om het boek en wat hendrikse beweert en nu gaan we wel erg ver.

Waar baseert Hendrikse het niet bestaan van God dan wel op, Dettie?

Dat zal toch ook wel op bepaalde gronden zijn. En dat was juist essentieel in zijn boek. Ik geloof dat hij zelfs de bijbel aanhaalt als argument tegen een persoonlijke god. Ik zal dat nog eens nalezen.

Hendrikse stelt dat God niet die man is die overal afgebeeld wordt, die God bestaat niet. Hij stelt dat de bijbel ervaringen weergeeft dus niet als de waarheid gezien moet worden.

Volgens Hendrikse kunnen mensen troost putten uit of leren van de verhalen die in de bijbel staan omdat ze kunnen lezen hoe mensen bepaalde dingen ervaren hebben en wat ze met die ervaring gedaan hebben.

Groetjes van negentig Dettie :D

Het is misschien wel aardig om de mening van Pessoa (ik kan er niets aan doen, die man heeft over zoveel dingen geschreven) hier weer te geven. Hij schrijft in Het boek der Rusteloosheid op pag. 279:

"Ik heb nooit begrepen dat iemand die ooit heeft nagedacht over het grootse uurwerk dat het heelal is, het bestaan van de klokkenmaker kan ontkennen, aan wie zelfs Voltaire niet twijfelde."

Ik ben het niet met hem eens, maar misschien kun jij met hem meegaan, Dettie. Overigens doet Klaas Hendrikse dat ook niet. Pieter

P.S. Als ik tijd heb zal ik ook de toelichting van Pessoa plaatsen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21523 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Het boek wordt inmiddels door mij gelezen, maar het vlot niet echt. Manlief heeft het boek regelmatig in zijn handen, ook onze uitgevlogen dochters nemen het boek graag in handen als ze weer in hun nest zijn.

Wordt vervolgd...

groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21863 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: bericht
In het licht van de discussies die hierboven vermeld staat, staat er vandaag in Trouw (katern Letter & Geest) een interessant artikel van Bert de Vries: www.trouw.nl/deverdieping/letter-geest/a...atheiuml_st#readmore (ik hoop dat de link werkt).
Laatst bewerkt doorJoanazinha.

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21871 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dank je! Ik heb het gelezen, kom er nog op terug.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

18 jaren 4 maanden geleden #21876 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : Dank je! Ik heb het gelezen, kom er nog op terug.

Dettie

Ik heb het net gelezen en dhr. de Vries heeft veel woorden nodig voor een eenvoudige waarheid: wederzijds respect.

Maar voor mij liggen de vraag en antwoord toch wat moeilijker: wat mag een gelovige claimen in zijn uitingen, en wat de atheïst?

Volgens de Vries moeten ze allebei relativeren, maar dat is volgens mij geen volledige vrijheid. Iedereen moet kunnen zeggen het ware geloof of ongeloof te hebben. Alleen mag men daar niet aan verbinden dat de ander minder van waarde is.

Joanazinha, je hebt mijn gedicht gelezen en gequalificeerd als mooi. Dank je, maar waarom vond je het mooi? Pieter

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21880 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: bericht
Je hebt het gedicht helaas verwijderd, dus ik kan het niet nalezen. Wat ik me ervan herinner zijn de mooie zinnen en het respect dat eruit sprak. Het 'mooi' was mijn eerste reactie, op de wijze waarop je iets kunt verwoorden, maar daarna heb ik het gedicht niet meer gelezen en nu is het weg.
Laatst bewerkt doorJoanazinha.

Tijd voor maken pagina: 0.437 seconden