- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Joanazinha schreef : November was de maand van de spiritualiteit en dat is/hoeft echt niet zweverig te zijn, Pieter. Kijk maar eens voor meer info op www.maandvandespiritualiteit.nl .
Je kunt op allerlei manieren invulling geven aan spiritualiteit. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ikzelf ook nog een hobbel over moet omdat ik van oudsher ook zoiets had van: o, dat is niets voor mij, veel te zweverig. Maar als je je erin verdiept, kun je het heel concreet maken.
Grada schreef : Hey Pieter,
Jammer dat je zo'n moeite hebt met 'spiritualiteit'. Dat je zo heftig bent, maakt me niet uit. Het kan je iets te zeggen hebben, misschien over je 'geestelijke', 'spirituele', 'religieuze' of juist 'niet-religieuze' houding, ontwikkeling?
Het is nu eenmaal zo dat aan elk woord meerdere associaties kleven en dat elke term onze eigen oordelen en vooroordelen oproept. Vaak zijn die voor verschillende mensen heel tegenstrijdig.
Er bestaan nu eenmaal geen woorden zonder onze persoonlijke inkleuring. Dat komt omdat we de woorden plaatsen in onze eigen ervaringswereld, onze eigen gedachten en gevoelens, onze eigen levensopvatting en biografie. Zonder ons proberen in te leven in de ervaringswereld enzovoort van degene die zo anders denkt en voelt.
Heb je de termen 'spiritualiteit' en 'zenboeddhisme' niet een beetje snel laten inkleuren als je niet meer gedaan hebt dan Van Dale erop naslaan? En dan een oordeel hebt in vergelijking met een boek dat je nog niet gelezen hebt?
groeten, een fijne dag,
Grada
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen