Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Klaas Hendrikse - Geloven in een God die niet bestaat

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden - 18 jaren 6 maanden geleden #20179 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ha Grada, Dettie, Joanazinha, WilV en iedereen die dit leest.

Grada, je hebt het over spiritueel. Wat bedoel je daar precies mee? Met van Dale kom ik er niet uit, die heeft het over onstoffelijkheid en vergeestelijking etc. Dat is toch niet wat je bedoelt?

Over het Zenboeddhisme lees ik:

"Zelfverwerking (door meditatie P.) heeft plaatsgevonden. Er is spiritueel inzicht of gewaarzijn van het leven zelf, maar geen tijd, noch zin of doel.

Men kan niet het doel hebben doelloos te zijn. Daarom spreekt iedere zenmeester over het doel in paradoxen en zegt altijd met nadruk dat je niets moet willen. "

Ik geloof niet dat Hendrikse deze vorm van spiritualiteit bedoelt. HIj wil juist mensen tot steun zijn, al is het alleen maar door zijn aanwezigheid bij stervenden. Hij heeft het over een stilzwijgend aanwezig zijn. Misschien schuilt hier wel zijn grooste wijsheid in. In bepaalde situaties kun je misschien beter niets zeggen, alleen maar een hand vasthouden of er bij zitten. Als je dit spiritualiteit wilt noemen O.K. Voor mij is het een erg verwarrend woord en ik denk al snel aan zweverigheid, extase, bomen omarmen enz. Dat mag allemaal maar het is ver van mijn bed.

Mooie dag, Pieter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20180 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: bericht
November was de maand van de spiritualiteit en dat is/hoeft echt niet zweverig te zijn, Pieter. Kijk maar eens voor meer info op www.maandvandespiritualiteit.nl .

Je kunt op allerlei manieren invulling geven aan spiritualiteit. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ikzelf ook nog een hobbel over moet omdat ik van oudsher ook zoiets had van: o, dat is niets voor mij, veel te zweverig. Maar als je je erin verdiept, kun je het heel concreet maken.
Laatst bewerkt doorJoanazinha.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20183 door dettie

Joanazinha schreef : November was de maand van de spiritualiteit en dat is/hoeft echt niet zweverig te zijn, Pieter. Kijk maar eens voor meer info op www.maandvandespiritualiteit.nl .

Je kunt op allerlei manieren invulling geven aan spiritualiteit. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ikzelf ook nog een hobbel over moet omdat ik van oudsher ook zoiets had van: o, dat is niets voor mij, veel te zweverig. Maar als je je erin verdiept, kun je het heel concreet maken.

Dankjewel Joanazinha

Ik heb de site zonet bekeken en de aanprijzingen gelezen van de boeken die je GELEZEN MOET HEBBEN om deel te hebben aan de spirituele gemeenschap. Er staan zeker een paar serieuze boeken bij zoals dat van Leo Feijen of het boek over het boeddhisme. Bij de andere titels krijg ik sterk het gevoel dat men mij wil oplichten. Neem The secret. Alleen de titel al geeft met grote zekerheid aan dat men goedgelovige mensen een poot uit wil draaien. Er zijn in het leven geen "secrets" in de filosofische of wetenschappelijke betekenis van het woord. Het is net zo'n hype als een aantal jaren geleden de Celestijnse belofte. Nu hoor je er niets meer over.

Joanazinha, jij komt uit het Christendom, ik zou zeggen blijf daar ook, daar zitten nog veel serieuze, redelijke mensen zoals o.a. bij de IKON.

Daar worden goedwillende, nadenkende en eerlijke mensen aan het woord gelaten zoals Kuitert, Hendrikse e.a. Waarom de KRO en het zichzelf zo serieus nemende dagblad Trouw meegewerkt hebben aan zo'n vage, verwarrende spirituele maand is me een raadsel. Die uitgeverij ziet natuurlijk een gat in de markt, dat is wel duidelijk. Dat een publieke omroep samenwerkt met een uitgeverij is eigenlijk een schande. Er staat duidelijk: je moet die boeken gelezen hebben! Geldklopperij!!

Vergeef me mijn heftigheid. Pieter

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20184 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: bericht
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat boekendeel nog helemaal niet had gezien. Staan inderdaad boeken bij die ik niet zo 1, 2, 3 zou lezen. Het ging mij meer om de inhoud van het woord spiritualiteit dat ik naar de site verwees.

Joanazinha

(die voortaan een site beter zal bekijken voordat ze doorverwijst ) :(
Laatst bewerkt doorJoanazinha.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20188 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Hey Pieter,

Jammer dat je zo'n moeite hebt met 'spiritualiteit'. Dat je zo heftig bent, maakt me niet uit. Het kan je iets te zeggen hebben, misschien over je 'geestelijke', 'spirituele', 'religieuze' of juist 'niet-religieuze' houding, ontwikkeling?

Het is nu eenmaal zo dat aan elk woord meerdere associaties kleven en dat elke term onze eigen oordelen en vooroordelen oproept. Vaak zijn die voor verschillende mensen heel tegenstrijdig.

Er bestaan nu eenmaal geen woorden zonder onze persoonlijke inkleuring. Dat komt omdat we de woorden plaatsen in onze eigen ervaringswereld, onze eigen gedachten en gevoelens, onze eigen levensopvatting en biografie. Zonder ons proberen in te leven in de ervaringswereld enzovoort van degene die zo anders denkt en voelt.

Heb je de termen 'spiritualiteit' en 'zenboeddhisme' niet een beetje snel laten inkleuren als je niet meer gedaan hebt dan Van Dale erop naslaan? En dan een oordeel hebt in vergelijking met een boek dat je nog niet gelezen hebt?

groeten, een fijne dag,

Grada

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20196 door dettie

Grada schreef : Hey Pieter,

Jammer dat je zo'n moeite hebt met 'spiritualiteit'. Dat je zo heftig bent, maakt me niet uit. Het kan je iets te zeggen hebben, misschien over je 'geestelijke', 'spirituele', 'religieuze' of juist 'niet-religieuze' houding, ontwikkeling?

Het is nu eenmaal zo dat aan elk woord meerdere associaties kleven en dat elke term onze eigen oordelen en vooroordelen oproept. Vaak zijn die voor verschillende mensen heel tegenstrijdig.

Er bestaan nu eenmaal geen woorden zonder onze persoonlijke inkleuring. Dat komt omdat we de woorden plaatsen in onze eigen ervaringswereld, onze eigen gedachten en gevoelens, onze eigen levensopvatting en biografie. Zonder ons proberen in te leven in de ervaringswereld enzovoort van degene die zo anders denkt en voelt.

Heb je de termen 'spiritualiteit' en 'zenboeddhisme' niet een beetje snel laten inkleuren als je niet meer gedaan hebt dan Van Dale erop naslaan? En dan een oordeel hebt in vergelijking met een boek dat je nog niet gelezen hebt?

groeten, een fijne dag,

Grada

Ha Grada Je hebt natuurlijk gelijk dat ik wat provocerend bezig was. Maar uiteindelijk heb ik niet meer gedaan dan jou bescheiden vragen wat je met spiritueel bedoelt omdat dit vaak heel verschillend wordt gedefinieerd. Wat in van Dale staat is ten enenmale niet afdoende, vandaar mijn vraag aan jou. Ik heb een paar voorbeelden genoemd die ook aan spiritualiteit worden opgehangen. Mijn vraag is dus gewoon eerlijk en zonder vooroordeel: wat versta jij onder spirtueel? Niets meer en niets minder en zonder enige ironie of denigratie van mijn kant. En hoe je de paradoxen van de Zenmeesters dan in die spiritualiteit plaatst.

Ik hoop dat je mij vertrouwt en me eerlijk antwoord geeft.

Pieter

Tijd voor maken pagina: 0.545 seconden