Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Klaas Hendrikse - Geloven in een God die niet bestaat

18 jaren 7 maanden geleden - 18 jaren 7 maanden geleden #20086 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Hallo allemaal, wat een interessante discussie die ik nu pas zie.

Ik heb de laatste jaren nogal wat aan astrofysica, evolutietheorie en filosofie gedaan en kom tot een paar bescheiden conclusies:

-de wetenschap zal nooit ons bestaan volledig kunnen verklaren, vooral niet het begin van het heelal, of van vele heelallen, zoals een veel aangehangen theorie tegenwoordig luidt. Maar uitgaande van de onwaarschijnlijk systematische atomenverzameling die in het begin ontstond kunnen we op den duur wel de hele evolutie verklaren, zonder een God, gewoon met toeval en waarschijnlijkheid

-het begin zouden we eventueel met een God kunnen verklaren maar dan rijst de vraag naar het begin van God en naar zijn bedoeling en zijn eigenschappen

-persoonlijk: als ik naar buiten naar de prachtige natuur kijk en achter me de radio de meest verschrikkelijke ellende waarin mensen verkeren aan me meedeelt is het voor mij onmogelijk in een god te geloven. De eerste eigenschap waaraan een god zou moeten voldoen zou Rechtvaardigheid zijn. En die zie ik niet op deze wereld, eigenlijk in het geheel niet. Ik zie slechts gelukkige, minder gelukkige en heel ongelukkige mensen.

-daarom ben ik agnost, ik weet echt niet waarom ik leef, en ik kan van sommige dingen nog genieten, zoals van deze site.

Pieter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #20087 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: bericht
Ik vond/vind dit een hele leuke discussie. Ik ben zeer benieuwd wat anderen in te brengen hebben na het lezen van het boek van Hendrikse.
Laatst bewerkt doorJoanazinha.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #20088 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dag Pieter,

Hier staat het flimpje van het gesprek met Hendrikse www.ikonrtv.nl/hetvermoeden/gast.asp?oId=2511

Veel van wat hij daar zegt wordt ook in het boek gemeld.

Ook Wim Brandts heeft een gesprek met hem gehad boeken.vpro.nl/afleveringen/36883062/ (klikken op video)

De vraag die Hendrikse stelt is waarom de evolutieleer niet aan het geloof toegevoegd kan worden. Omdat de bijbel al eeuwenoud is en de wetenschap daarna dingen heeft ontdekt die in de tijd van het ontstaan van de bijbel nog niet bekend waren.

Ook op het vraagstuk is God al dan niet rechtvaardig? Heeft Hendrikse zijn persoonlijke antwoord. Maar in feite gaat het boek daar niet over.

Het gaat er over dat mensen God vaak zien als het 'oude mannetje op de wolken, die wonderen kon verrichten' Hij stelt dat mensen van dát beeld af moeten. Tenminste zo heb ik het boek opgevat maar Johannazina heeft daarover een andere mening zoals je kunt lezen.

Hendrikse begint zijn boek met uitleggen wat atheïsten, agnosten, ietsisten (wel geloven in iets) zijn en daarna geeft hij aan waarom hij zichzelf een atheïstische dominee noemt.

Dettie

die hoopt dat je een (of alletwee) van de filmpjes bekijkt.
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #20089 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Ik vond/vind dit een hele leuke discussie. Ik ben zeer benieuwd wat anderen in te brengen hebben na het lezen van het boek van Hendrikse.

Ja ik ook Joanazinha.

Ik stel dan ook voor, omdat ik ook zo benieuwd ben naar de meningen van anderen. een Leestafelringboek van dit boek te maken.

Met andere woorden mensen hier kunnen aangeven of ze het boek willen lezen en dan stuur ik het naar de eerste op de lijst, die leest het en stuurt het door naar de volgende.

Petra, Rutger, Wil en irene hebben al aangegeven dat zij het willen lezen.

Als er nog meer (redelijk bekende) Leestafelleden zijn die het willen lezen dan kunnen zij zich hier opgeven.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

18 jaren 6 maanden geleden #20141 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : Dag Pieter,

Hier staat het flimpje van het gesprek met Hendrikse www.ikonrtv.nl/hetvermoeden/gast.asp?oId=2511

Veel van wat hij daar zegt wordt ook in het boek gemeld.

Ook Wim Brandts heeft een gesprek met hem gehad boeken.vpro.nl/afleveringen/36883062/ (klikken op video)

De vraag die Hendrikse stelt is waarom de evolutieleer niet aan het geloof toegevoegd kan worden. Omdat de bijbel al eeuwenoud is en de wetenschap daarna dingen heeft ontdekt die in de tijd van het ontstaan van de bijbel nog niet bekend waren.

Ook op het vraagstuk is God al dan niet rechtvaardig? Heeft Hendrikse zijn persoonlijke antwoord. Maar in feite gaat het boek daar niet over.

Het gaat er over dat mensen God vaak zien als het 'oude mannetje op de wolken, die wonderen kon verrichten' Hij stelt dat mensen van dát beeld af moeten. Tenminste zo heb ik het boek opgevat maar Johannazina heeft daarover een andere mening zoals je kunt lezen.

Hendrikse begint zijn boek met uitleggen wat atheïsten, agnosten, ietsisten (wel geloven in iets) zijn en daarna geeft hij aan waarom hij zichzelf een atheïstische dominee noemt.

Dettie

die hoopt dat je een (of alletwee) van de filmpjes bekijkt.

Ha Dettie

Vanmorgen heb ik het eerste filmpje bekeken. Natuurlijk werd ik behoorlijk afgeleid door de sensuele uitstraling van Annemiek Schrijver

(die ook al eens met gehaakte kousen uitvoerig in beeld was en nu weer met een verleidelijk decolleté) maar de grote lijn van het gesprek kon ik goed volgen. Ik had trouwens al latere interviews gezien o.a. bij P&W.

De opvattingen van Hendrikse komen een beetje overeen met die van de Joodse filosoof Levinas. Die zoekt "God" bij de ander, in de ontmoeting met anderen. Hendrikse vermoedt "Hem"meer in een ervaring, in een bepaald moment van ervaring. Verder gaat hij niet, hij noemt hem geen schepper of bestierder. Hij wil dit "geloof" beleven in ontmoetingen buiten de traditionele kerken, hij noemt o.a. eetcafeé's. Hier heb je dus die ontmoeting van Levinas. Met elkaar in contact zien te komen om samen een ervaring te beleven, maar die tevens heel persoonlijk blijft. Ik vind die Hendrikse heel sympathiek maar ik denk dat zijn opvattingen slechts voor een kleine groep intellectueel, sociaal en spiritueel ingestelde mensen zijn weggelegd.

Ikzelf zou geen enkele ervaring "God" kunnen noemen, ik vind een ervaring niets meer en niets minder dan een complex van gedachten

(electrochemische processen) dat zich in onze hersenen afspeelt en van het ene moment op het andere weer kan verdwijnen. Het wonderlijke is dat zich uit al deze ervaringen toch een soort van min of meer constante persoonlijkheid vormt, ik zeg met opzet min of meer.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20169 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Interessante discussie is dit, zeg.

Ik heb het boek nog niet gelezen, maar er wel óver gehoord en gelezen. Het lijkt me heel interessant.

De term 'dominee zonder geloof' of 'atheïstische dominee' doet me onmiddellijk denken aan de zen-boeddhisten.

Zij geloven niet aan het bestaan van een god, God of de goden. Zij zeggen: 'De weg ben je zelf.'

Toch zijn ze de meest spirituele 'gelovigen' die ik maar kan bedenken.

Ook middeleeuwse, christelijke mystici, zoals meester Eckhart, beweerden al dat God zoals de kerken hem zien, een misvatting is.

Ook al gelet op zijn verwantschap met Levinas, lijkt het me waarschijnlijk dat deze man met zijn verhaal aansluit op al bestaand gedachtengoed, dat alleen ondergesneeuwd is geraakt in onze samenleving (of uit een andere cultuur komt).

Maar ik moet eerst nog maar eens het boek lezen, ik ben heel benieuwd.

groeten,

Grada

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Tijd voor maken pagina: 0.536 seconden