- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik vond/vind dit een hele leuke discussie. Ik ben zeer benieuwd wat anderen in te brengen hebben na het lezen van het boek van Hendrikse.
Dettie schreef : Dag Pieter,
Hier staat het flimpje van het gesprek met Hendrikse www.ikonrtv.nl/hetvermoeden/gast.asp?oId=2511
Veel van wat hij daar zegt wordt ook in het boek gemeld.
Ook Wim Brandts heeft een gesprek met hem gehad boeken.vpro.nl/afleveringen/36883062/ (klikken op video)
De vraag die Hendrikse stelt is waarom de evolutieleer niet aan het geloof toegevoegd kan worden. Omdat de bijbel al eeuwenoud is en de wetenschap daarna dingen heeft ontdekt die in de tijd van het ontstaan van de bijbel nog niet bekend waren.
Ook op het vraagstuk is God al dan niet rechtvaardig? Heeft Hendrikse zijn persoonlijke antwoord. Maar in feite gaat het boek daar niet over.
Het gaat er over dat mensen God vaak zien als het 'oude mannetje op de wolken, die wonderen kon verrichten' Hij stelt dat mensen van dát beeld af moeten. Tenminste zo heb ik het boek opgevat maar Johannazina heeft daarover een andere mening zoals je kunt lezen.
Hendrikse begint zijn boek met uitleggen wat atheïsten, agnosten, ietsisten (wel geloven in iets) zijn en daarna geeft hij aan waarom hij zichzelf een atheïstische dominee noemt.
Dettie
die hoopt dat je een (of alletwee) van de filmpjes bekijkt.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen